Onderhandelingen cao Grafimedia van start

Door Redactie 8 oktober 2020

Op 6 oktober jl. zijn de onderhandelingen met het KVGO voor de cao Grafimedia van start gegaan.

De cao onderhandelingen voor de Grafimedia zijn gestart.

Grote verschillen

Werkgevers benaderen de huidige coronacrisis vanuit een ander perspectief dan wij. Zij vinden dat het héél slecht met de sector gaat. Wij ontkennen niet dat er bedrijven zijn waar het héél slecht gaat. Maar wij vinden dat er veel verschillen zijn tussen bedrijven onderling: van héél slecht tot ook héél goed en alles wat daar tussen zit. Dit maakt dat wij de mogelijkheid bieden om te kiezen tussen loonsverhoging of crisisdagen.

Wat willen de bonden

• Een cao tot 31 december 2021
  • Loonsverhoging van in totaal 6% (of 12 crisisdagen en 1%)
  • 3 jaar eerder met pensioen
  • Generatiepact: vanaf 60 jaar, 1 dag minder werken tegen 90% salaris en 100% pensioenopbouw
  • Minimumloon naar 14 euro
  • 5 mei vrij
  • Uitzendkrachten voor max. 26 weken, dan een dienstverband

Wat willen de werkgevers

• Géén lastenverzwaring
  • Looptijd tot 1 augustus 2021
  • Een ‘pas op de plaats’. (Dit is echt de zoveelste keer dat we dit horen bij het begin van de onderhandelingen!)
  • Omzetten zijn ontzettend terug gelopen: het 2de kwartaal 2020 is -31% t.o.v. 2019
  • Pensioenpremie gaat in 2021 omhoog (3,25%), de verdeling moet 50/50

Volgende onderhandelingsronde

Op 19 oktober onderhandelen we weer verder. Uiteraard zijn we positief gestemd, maar het zal lastig worden.

Blijf op de hoogte

We houden jou en jouw collega's via e-mail op de hoogte. Heb je geen bericht ontvangen? Check dan of  jouw gegevens goed staan in Mijn FNV en of onze berichten niet in de SPAM-folder terecht komen.

Ben je nog geen lid?!

Als vakbondslid mag je straks stemmen over het onderhandelingsresultaat. Ben je nog geen lid? Word dat dan nu snel!

ja, ik word lid