Zelfstandige bij de omroep?

Praat mee over de Fair Practice Code en minimumtarief voor zzp’ers

Door Redactie 17 september 2020

Omroepen en vakbonden zijn in overleg over een Fair Practice Code (FPC). De FPC is bedoeld om de onderhandelingspositie van de zelfstandigen ten opzichte van de opdrachtgever te versterken. Praat mee over tarieven voor zzp'ers en meld je aan.

Ondernemersrisico afdekken

Onderdeel van het overleg is de discussie over tarieven voor zelfstandigen. Wij vinden dat een zelfstandige een tarief moet ontvangen dat voldoende is om ondernemersrisico’s af te dekken.

Vergelijkbaar met functie in de cao

Ondernemersrisico's afdekken betekent dat een tarief voor een zelfstandige minimaal vergelijkbaar moet zijn met de totale kosten die een omroep maakt voor een medewerker met een vergelijkbare functie, die onder de cao valt. Een zelfstandige moet immers zélf een verzekering voor arbeidsongeschiktheid afsluiten, sparen voor de oude dag en een buffer aan kunnen leggen voor mindere tijden.

Bindende afspraak voor alle omroepen

We zijn nog in onderhandeling met de omroepen over de precieze hoogte van een minimumtarief voor zelfstandigen. De bedoeling is een bindende afspraak te maken die voor alle omroepen geldt.

Eén afspraak over minimumtarief

De praktijk wijst uit dat omroepen verschillend omgaan met tarieven voor zelfstandigen. Met één afspraak over een minimumtarief word jij niet meer onder dit minimumtarief betaald. En kun je natuurlijk zelf nog steeds onderhandelen over een hoger tarief. Het tarief dat je als zelfstandige in rekening brengt is namelijk afhankelijk van de opdracht, je ervaring, je voorbereidingstijd, etcetera. Ook breng je daarnaast de bijkomende kosten in rekening, zoals bijvoorbeeld reiskosten en apparatuur.

Praat mee!

Als belangenbehartiger van alle werkenden wil de FNV samen mét jou als zelfstandige tot een goed onderhandelingsresultaat komen. Praat mee over de Fair Practice Code en tarieven voor zzp’ers. Wil jij ook meepraten, stuur dan zo snel mogelijk een mail naar andree.ruiters@fnv.nl en martin.kothman@fnv.nl. We nemen daarna contact met je op.