Voorstellen nieuwe cao grafimedia

Door Redactie 24 september 2020

De cao grafimedia liep op 1 augustus 2020 af. Op 30 september aanstaande beginnen de onderhandelingen voor een nieuwe cao. FNV Media & Cultuur wil ook nu weer een goede cao voor jouw afsluiten en wij hebben onze voorstellen naar de werkgevers gestuurd. Lees hier wat onze inzet is.

Dit zijn onze voorstellen

• Looptijd: We willen een looptijd van 17 maanden: van 1 augustus 2020 tot en met 31 december 2021.
  • Loonsverhoging: Wij willen een structurele verhoging van 1% per 1 augustus 2020 plus €0,55 per uur (= 3% gemiddelde salaris) vanaf 1 januari 2020 plus 2% structurele verhoging per 1 juli 2021. De individuele werkgever kan onder voorwaarden de loonsverhoging van 1 januari 2021 en 1 juli 2021 inwisselen voor ‘crisisdagen’. Meer informatie hierover en de voorwaarden waaronder het inwisselen kan kun je lezen in onderstaande pdf.
  • Pensioen: Wij willen dat jij het recht krijgt om maximaal 3 jaar eerder met AOW te gaan (conform het pensioenakkoord in ieder geval tot eind 2025). De werkgever betaalt hiervoor € 21.200,- (max. fiscaal vriendelijk) per werknemer per jaar. Recht op deelname aan deze regeling is mogelijk vanaf 1 januari 2021. De kosten van deze regeling worden betaald via een collectieve werkgeverspremie + overheidssubsidie.

En nog meer

Maar er is meer. Bijvoorbeeld een aanpassing in het generatiepact en afspraken over de vergoeding voor scholing. En wij willen dat 5 mei een vrije dag wordt. Plus dat iedere ingehuurde werknemer vanaf dag 1 minimaal aanspraak kan maken op alle afspraken uit de grafimedia cao.