Kabinet: laat creatieve sector niet in de kou staan

Door Redactie 2 april 2020

FNV Media & Cultuur heeft in een brandbrief de Tweede Kamer opgeroepen om werkenden en creatieven in de culturele sector, niet in de kou te laten staan. Door de coronacrisis zijn veel mensen de wanhoop nabij. Er is een fatsoenlijk steunfonds nodig.

Ruimhartige compensatie ook voor culturele sector

De overheidsmaatregelen om het coronavirus tegen te gaan zijn zeker nodig, maar hebben de creatieve en culturele sector enorme schade toegebracht en zullen nog maanden schade toebrengen. Het kabinet heeft Nederland beloofd ruimhartig te compenseren. Dat moet ook voor de culturele sector gelden. Dat geldt voor de korte termijn, maar zeker ook voor de middellange en lange termijn.

Overleg over invulling van de steun

Naast de brede maatregelen als de NOW, TOZO en TOGS vragen wij de Kamer om de komende periode te gebruiken om in constructief overleg met de sector tot invulling en financiering van een sectorspecifiek steunfonds te komen. Steun voor de te verwachten problemen op de langere termijn. De sector verliest op dit moment zijn vertrouwen in de daadkracht van de minister en eerder toegezegde steun.

Steun voor vast én flexibele werknemers

Onze oproep: zorg voor een adequaat aanvullend steunfonds dat alle werkenden (vast en in de flexibele schil) op langere termijn de zekerheid biedt dat zij niet (alsnog) worden ontslagen als gevolg van de coronacrisis.

Een fonds van OCW waar werkgevers aanvullende begrotingen kunnen indienen om de vervolgschade en de kosten van herstart van het nieuwe seizoen af te dekken. Stel daarbij als voorwaarde dat zij tot 1 juni (zo nodig met ondersteuning vanuit de NOW) de lonen van vaste en flexibele werknemers doorbetalen. Dit geeft sector ook de waarborg op korte termijn te voorkomen dat flexkrachten, waarvan er heel veel zijn, de dupe worden.

Veelgestelde vragen over corona in de Media & Cultuur

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.