FNV gaat strijd aan met fictief dienstverband bij publieke omroep

Door Redactie 11 februari 2020

Nadat vakbond FNV vorig jaar met succes de strijd is aangegaan tegen payrolling bij de publieke omroep, gaat de bond nu fictieve dienstverbanden aanpakken.

Meer rechten voor payrollers

Dankzij de strijd van de FNV hebben payrollers sinds 1 januari recht op hetzelfde loon en aantal vakantiedagen als hun collega’s in vaste dienst. En vanaf januari 2021 bouwen ze ook een vergelijkbaar pensioen op. Dit is geregeld in de WAB (Wet Arbeidsmarkt in Balans).

Waterbed bij de publieke omroep

Naast payrolling wordt door omroepen ook gewerkt met fictieve dienstverbanden. Omroepmedewerkers worden massaal doorgeschoven naar de volgende schijnconstructie. Ze vallen niet onder de cao, maar worden behandeld als een (schijn)zelfstandige, maar dan zonder Zelfstandigenaftrek en zonder KvK-inschrijving.

Onderbetaling

‘FNV gaat de strijd aan met verdienmodellen, zoals het fictieve dienstverband van Tentoo’, zegt Erik Pentenga bestuurder FNV Flex & Naleving. ‘We zien bij de (regionale) omroepen dat er sprake is van onderbetaling door het inhouden van hoge commissies en te lage tarieven/uurlonen. Ook groeit het aantal schijnzelfstandigen. Werknemers die al jarenlang structureel werk doen bij de omroep hebben recht op zekerheid en recht op de cao voor omroeppersoneel net als hun collega's in vaste dienst.

Gelijk werk = gelijk loon

Deze race naar beneden moet stoppen. We gaan daarom zowel AT5 als NH Media als opdrachtgevers sommeren voor de onderbetaling via schimmige Tentoo-constructies. We willen ervoor zorgen dat het in de toekomst niet meer mogelijk is om dit soort constructies in te zetten om de cao weg te toveren en medewerkers steeds verder uit te kleden en als zelfstandigen te bestempelen. Gelijk werk, gelijk loon.’

Werk je bij Tentoo? Meld je dan bij ons

Omroepmedewerkers die werken via Tentoo kunnen mailen naar regomp@fnv.nl. Meldingen worden vertrouwelijk behandeld.

Mogelijke nabetaling Tentoo CF&F

Omroepmedewerkers die in de periode 2015-2020 hebben gewerkt voor Tentoo CF&F hebben recht op nabetaling. Uit onderzoek van FNV is gebleken dat Tentoo onterecht commissie heeft ingehouden, waardoor werknemers zijn onderbetaald. Heb je in deze periode voor Tentoo gewerkt op basis van een tarief inclusief commissie, meld je dan op www.fnv.nl/tentoonabetaling.

In vaste dienst, uitzend of échte zzp

FNV roept omroepen op niet langer met Tentoo in zee te gaan. In de onderhandelingen voor de cao omroeppersoneel die momenteel zijn vastgelopen willen we een afspraak maken over de verschillende contractmogelijkheden. Pentenga: ‘Wat ons betreft zijn er drie smaken: in dienst bij de omroep, via een fatsoenlijk uitzendcontract voor piek en ziek of als échte zzp’er waarbij je dan ook zelf bepaalt wanneer je werkt en invloed hebt op een goed tarief (in verhouding tot cao-lonen).

Afspraak in de cao

Het moet niet mogelijk zijn dat omroepen met publiek geld schimmige constructies faciliteren die ervoor zorgen dat mediamakers nauwelijks een bestaan meer kunnen opbouwen. We streven naar een uitspraak waarin wordt vastgesteld dat er gewoon sprake is van een arbeids/uitzendovereenkomst waarop de cao van toepassing is en willen zo de schijnzelfstandigheid bij de omroepen een halt toeroepen.

Lees ook het artikel in de Volkskrant (11-2-2020)