loonbod omroepwerkgevers cao 2019 blijft te mager

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 4 november 2019

De werkgevers die betrokken zijn bij de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor het omroeppersoneel hebben een eindvoorstel neergelegd van 4,5% loonsverhoging over een periode van twee jaar.

“Dit bod vinden wij te mager”, zegt Martin Kothman, onderhandelaar namens FNV Media & Cultuur. “De pijn zit hem vooral in 2019, omdat over dat jaar slechts 1,5% wordt geboden en de overige 3% in 2020. Dat zou betekenen dat het omroeppersoneel koopkrachtverlies leidt, want de inflatie over 2019 was ruim 2%. Naast een fatsoenlijke loonsverhoging willen we ook goede afspraken over aanpak van de hoge werkdruk, meer werkzekerheid door meer vaste contracten te bieden en een faire beloning voor freelancers.”     

Eindvoorstel loon

De cao omroeppersoneel is verlopen op 1 januari 2019. De werkgevers, waaronder de RPO en NPO,  hebben nu een eindvoorstel neergelegd met een structurele loonsverhoging van 4,5% over 2019/2020. De eerste loonsverhoging van 1,5% is per 1 oktober 2019, 2% per 1 januari 2020 en 1% per 1 oktober 2020. En incidenteel 2% over 2019. Kothman: ”Omdat die eenmalige van 2% slechts een tijdelijke reparatie is en dus geen structurele verhoging, gaan wij hier niet mee akkoord. Wij willen een structurele loonsverhoging van 5,5%, verdeeld over 2%  per 1 oktober 2019, 2,5% per 1 januari 2020 en per 1 oktober 2020 1%.” 

De FNV gaat nu de achterban raadplegen over het eindvoorstel.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.