Verleng je WW-duur van 2 naar 3 jaar

Medewerkers Grafimedia bouwen meer zekerheid op

Door Redactie 04 september 2019

Werkgevers in de sector Grafimedia kunnen zich binnenkort aanmelden bij de stichting PAWW. Voor jou houdt dit in dat je vanaf dat moment kunt beginnen met het opbouwen van je derde WW-jaar.

Verleng je WW-duur van 2 naar 3 jaar

In 2014 is de WW (werkloosheidswet) aangepast. Voorheen was de maximale WW-duur 38 maanden, nu is dat nog 24 maanden. Ook duurt het langer voordat je de maximale WW-duur hebt opgebouwd. Deze wijzigingen gelden ook voor de WGA (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten). De centrale sociale partners (werkgevers en werknemers) spraken toen af om de mogelijkheid te bieden deze aanpassingen te repareren.

Stichting PAWW

Die afspraak heeft geleid tot de oprichting van de stichting PAWW (Private Aanvulling WW&WGA) en de huidige regeling. Als een bedrijf, of in het geval van Grafimedia een sector, wil dat werknemers gebruik maken van deze regeling, dan moet dat bedrijf of die sector bij de stichting worden aangesloten. Cao-partijen in de Grafimedia hebben bij het overleg over de huidige cao afgesproken dit te gaan doen.

Registreren bij de stichting

Werkgevers worden door de stichting PAWW uitgenodigd om zich te registreren en een account aan te maken. Het is nu overigens ook al mogelijk om, zonder uitnodiging van PAWW, een account aan te maken. Nadat het account is aangemaakt start jouw premieafdracht en ontstaat je recht op het derde WW-jaar. Stichting PAWW verwacht kort na 1 oktober 2019 de uitnodigingen te versturen.