Zittingsdatum rechtszaak TUI fly bekend

portret Birte Nelen
Door Birte Nelen 23 november 2021

Er is licht aan het eind van de tunnel. In het juridische proces voor erkenning van FNV Luchtvaart is de zittingsdatum in hoger beroep vastgesteld: 31 mei 2022 om 09.30 uur.

De afgelopen zomerperiode en de huidige werkdruk is een duidelijk signaal dat een onafhankelijke, professionele vakbond harder nodig is dan ooit tevoren. Zodra we erkend zijn, kiezen de leden zelf welke collega’s aan de cao-tafel aanschuiven en bepalen jullie samen de koers. We sturen onze leden ruim voor de zittingsdatum nadere informatie over de locatie, je bent van harte welkom om bij de zitting aanwezig te zijn!

Rol van de vakbond

Terwijl TUI fly onderhandelt met vakbonden voor piloten en reisbureau medewerkers, weigert het een cao af te sluiten voor het cabinepersoneel. Vertegenwoordiging door FNV Luchtvaart betekent onafhankelijkheid ten opzichte van het bedrijf, professionaliteit van de grootste Nederlandse vakbond, dat cabineleden zelf onderhandelen samen met een onafhankelijke vakbondsbestuurder en democratisch stemrecht voor alle vakbondsleden. Net zoals bij andere TUI-onderdelen sluit de vakbond dan een cao af en overleggen de collega’s in de OR en ACC met het bedrijf over andere cabinezaken.

Representatief

Tot op heden achtte de rechter niet bewezen dat FNV Luchtvaart representatief was en dat het cabinepersoneel daadwerkelijk verandering wilde in vertegenwoordiging. In dit hoger beroep betwisten wij het oordeel van de kantonrechter. We zijn overtuigd van een goede afloop en zien de zitting met vertrouwen tegemoet. In onze processtukken zijn de argumenten zorgvuldig samengesteld. Wij zijn bovendien bezig om de steun in de cabine voor FNV Luchtvaart zichtbaar te maken voor de rechter, daarover later meer!

Samen staan we sterk!