Onderhandelingen sociaal plan KLM grondpersoneel

Door Redactie 11 september 2020

FNV Luchtvaart, CNV, de Unie, VKP en NVLT hebben gezamenlijk een voorstel ingediend voor een sociaal plan. Eerste reactie van KLM: te duur en te lange periode van bemiddeling. We zijn er dus nog lang niet.

Onderhandelingen sociaal plan KLM grondpersoneel

Regeling verouderd

Dit voorstel is gebaseerd op bijlage 15 van de cao. Deze bijlage is al een sociaal plan, echter de regeling is zodanig verouderd dat hij niet meer toegepast kan worden. Er wordt bijvoorbeeld nog uitgegaan van een vroegpensioen op 60-jarige leeftijd. De vernieuwde en aangepaste versie ligt nu op tafel bij KLM. De eerste reactie van KLM is niet positief. En dan ligt nog een groot geschilpunt.

FNV Luchtvaart stelt dat op basis van de scenario’s waar KLM nu mee rekent, niemand ontslagen mag worden. Indien de situatie niet verslechtert, zou de boventalligheid opgelost moeten worden zonder dat iemand wordt gedwongen te vertrekken. Volgend jaar maakt KLM nieuwe prognoses wat betreft het verwachte werk (hoeveelheid vluchten). Indien die veel slechter zijn dan nu wordt verwacht, willen wij meedenken over ontslagregelingen. Nu niet.

Wist je dat?

Het is mogelijk ongeveer 40% korting te krijgen op je vakbondscontributie door een fiscale verrekening. De vakbondscontributie wordt dan van je belastbaar inkomen afgetrokken en vervolgens weer opgeteld bij je inkomen. Daardoor bespaar je belastingen en heffingen, een besparing van ongeveer € 80. Niet laten liggen dus!

Wat moet je doen?

1. Via cafetaria KLM aanmelden voor  'vakbondscontributie'.
  2. Jaaropgave van je betaalde contributie vind je op de FNV website.
  3. Deze jaaropgave sturen naar KLM: vbc@klm.com