Nog geen overeenstemming tussen de FNV en KLM

Door Redactie 31 maart 2020

We hebben op 27 maart en 30 maart met KLM overlegd over eventueel te nemen maatregelen die nodig zijn in deze bijzondere tijden. KLM vliegt nog maar ongeveer 10% van het normaal aantal vluchten. Een crisis van ongekende omvang.

Nog geen overeenstemming tussen de FNV en KLM

Roosteraanpassingen

Iedereen snapt dat er nu een volstrekt ander werkdruktepatroon is en dat bovendien veel afwezigen zijn als gevolg van ziekte en vanwege RIVM maatregelen (iemand met corona thuis, niet werken). Wij zijn bereid daar met open vizier naar te kijken. Voor de duur van de tijdelijke noodmaatregel (NOW) zullen wij toestaan dat op korte termijn roosteraanpassingen kunnen plaatsvinden.

KV verlof

KV verlof behoort ingeroosterd te zijn. Als dat niet is gedaan of gedurende het rooster is ontstaan, kan KLM dat nu al inroosteren. De mogelijkheden om dat in de komende 3 maanden te doen, zullen verruimd worden. Ingeroosterd KV kan alleen in hoge uitzondering aangepast worden. Het basisrooster blijft gelijk en daarmee ook de onregelmatigheidstoeslag.

MV verlof

MV bouw je in de loop van het jaar op. Je krijgt ze in januari, maar feitelijk bouw je per maand op. De vraag is nu: hoeveel MV bouw je op in de 3 maanden met veel leegloop?
Afspraak wordt dat de 6 dagen die je in 3 ‘coronamaanden’ opbouwt, ook in deze 3 maanden inroostert. De werknemer krijgt eerst de gelegenheid die dagen zelf in te plannen, daarna doet KLM dat. Er zijn echter veel KLM’ers die in deze 3 maanden reeds verlof hebben opgenomen en daar niet zo blij mee zijn aangezien ze geen vakantie kunnen genieten. Die werknemers krijgen niet nog eens 6 dagen ingepland.

Verlofstuwmeren

KLM wil van de gelegenheid gebruik maken om de verlofstuwmeren af te bouwen. Twee jaar geleden hebben we al afspraken gemaakt over de afbouw van die verlofstuwmeren tot maximaal 100 dagen. Nu blijkt dat niet overal afspraken zijn gemaakt. FNV heeft aangegeven dat dit onderwerp niet bij operationele aanpassingen hoort. Indien in die 2 jaar geen afspraken gemaakt zijn, zal daar wel een reden voor zijn. Laten werknemer en leidinggevende alsnog als de bliksem afspraken maken en ga niet nu opeens aanvullende bepalingen opnemen.

Verder hebben wij

• Een dringend beroep op KLM gedaan om verzoeken om verlofdagen terug te geven en niet categorisch af te wijzen, maar per geval te bekijken of het kan. KLM heeft dit verzoek opnieuw afgewezen en slechts toegezegd dat het alleen op die plekken kan waar de werknemer toch nodig is vanwege ziekte van collega’s e.d. KLM opgeroepen de werknemers met een tijdelijk dienstverband in dienst te houden tot minimaal einde van de 3 maanden. KLM wil dat niet.
  • We wachten nu op de nadere uitvoeringsregels van het ministerie en zullen dan opnieuw met KLM over dit onderwerp overleggen.
  • KLM verzocht om met ons af te spreken dat de regeling 3 jaar voor AOW kunnen stoppen met werken voor 1 januari 2021 klaar is, zodat werknemers vanaf die datum er gebruik van kunnen maken.
  • Er zullen de komende tijd veel leegloopdagen zijn: je hebt dienst, maar er is geen werk. Dan kun je naar huis, maar je bent oproepbaar. Met de groepscommissies moeten afspraken gemaakt worden over de eerlijke verdeling van de leegloopdagen.

We praten verder op dinsdag 31 maart 2020.

Bekijk onze veelgestelde vragen over corona

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.