Acties op komst bij Mercedes-Benz na aangekondigd massaontslag

Voorstel sociaal plan 'klap in gezicht' medewerkers

Sander Wageman
Door Sander Wageman 24 maart 2023

Medewerkers van het Mercedes-Benz Customer Assistance Center in Maastricht zijn massaal bereid om actie te voeren, zo bleek tijdens een bijeenkomst die de FNV deze week met hen hield. Hun werkgever is van plan om 380 banen te schrappen. Uit diverse mediaberichten blijkt dat Mercedes-Benz een groot deel van het werk van de callcenterafdeling in de Limburgse hoofdstad wil uitbesteden naar Griekenland. Ten onrechte, zo stelt de FNV.

Volgens Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters lijkt er sprake te zijn van een ordinaire bezuinigingsoperatie. ‘We zijn alles behalve overtuigd geraakt van nut en noodzaak om de banen in Maastricht te schrappen. Het werk is er nog steeds en dreigt ook niet te verdwijnen.’ Ook financieel ziet FNV geen reden om zo fors te snijden in het personeelsbestand. Mercedes-Benz maakte het afgelopen jaar 15 miljard euro winst. ‘Wij vinden daarom dat het behoud van de werkgelegenheid in Maastricht nog steeds het uitgangspunt moet zijn.’

Sociaal plan

De Duitse autofabrikant heeft een sociaal plan gepresenteerd. Daarin is het concern bereid om medewerkers die hun baan verliezen een transitievergoeding van  1,7x de transitievergoeding te geven. Wie er snel bij is kan nog eens 0,3x de transitievergoeding extra krijgen. Dit bod is deze week tijdens een ledenraadpleging in Maastricht unaniem door de leden van FNV afgewezen. Zij typeren het als ‘een trap na’ en ‘een schoffering’. Met name mensen met een tijdelijk contract staan bijna met lege handen. Bovendien worden 55-plussers niet gecompenseerd voor het pensioengat dat voor hen dreigt te ontstaan na ontslag.

Acties

De leden hebben unaniem aangegeven bereid te zijn om actie te voeren. Hoe die acties er uit komen te zien en wanneer die plaatsvinden, zal later blijken. Heemskerk: ‘De manier waarop er met honderden medewerkers bij Mercedes-Benz wordt omgegaan, veroorzaakt boosheid en strijdbaarheid. We laten dit dan ook niet over onze kant gaan.’

Reorganisatie heroverwegen

FNV Callcenters roept Mercedes-Benz op om de reorganisatie te heroverwegen en de banen te behouden. Ondertussen knokt de vakbond verder voor een fatsoenlijk sociaal plan. ‘Maar wat ons betreft wil dat niet zeggen dat dit een gelopen race is. Banenbehoud is en blijft de prioriteit.’

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.