Hof oordeelt dat callcenterreus Teleperformance bonussen alsnog moet betalen

Mogelijk duizenden mensen profiteren

Sander Wageman
Door Sander Wageman 15 februari 2023

Werknemers die van 2014 tot en met 2016 werkten bij callcenters van Teleperformance krijgen met terugwerkende kracht een bonus uitgekeerd van hun werkgever. Het gerechtshof in Den Haag heeft dat vandaag bekend gemaakt. FNV Callcenters is in 2019 naar de rechter gestapt omdat de vakbond van mening was dat het bedrijf ten onrechte de jaarlijkse uitkering eenzijdig had geschrapt.

Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters: ‘Dit is heel goed nieuws voor heel veel mensen en geeft nog eens aan hoe belangrijk het is om lid te zijn van een vakbond. Deze overwinning laat klip en klaar zien hoe belangrijk het is dat een vakbond opkomt voor de rechten en belangen van werkenden.’

Jaarlijkse uitkering

Teleperfomance schrapte in 2013 de jaarlijkse uitkering van 75 euro per jaar die in de cao 2010-2012 was afgesproken in ruil voor een inflatiecorrectie van 0,5%, maar liet daarbij na om de werknemers de kans te geven zich hierover uit te spreken. Omdat er na 2012 geen nieuwe cao was afgesproken, golden volgens de FNV de arbeidsvoorwaarden uit die cao nog steeds.

Voldongen feit

In 2021 oordeelde de kantonrechter nog dat Teleperformance de werknemers wel had geïnformeerd via een brief, waardoor zij de kans zouden hebben gehad om tegen het besluit in te gaan. Het gerechtshof heeft die beslissing nu teruggedraaid, omdat de brief werknemers voor een voldongen feit stelde, zo oordeelt de rechter, die ook vindt dat de werkgever niet zo maar de conclusie mag trekken dat werknemers ergens mee instemmen, als ze er niet tegenin gaan.

De bonussen moeten daarom alsnog worden uitbetaald aan medewerkers die tijdens de looptijd van de cao Facilitaire Callcenters 2010-2012 bij Teleperformance werkten en daar ook nog zaten in – een deel van - de periode 2014 tot en met 2016. De eenmalige uitkeringen van 75 euro per jaar worden bovendien verhoogd met 15% en de wettelijke rente, zo blijkt uit het oordeel van het gerechtshof. In de genoemde periode werkten zo’n 2500 mensen bij Teleperformance.

Jurisprudentie

FNV is blij met het arrest van het gerechtshof, voor de betrokken werknemers, maar ook omdat het jurisprudentie schept. De rechter geeft namelijk aan dat de vakbond de naleving van arbeidsvoorwaarden uit een cao die al is afgelopen mag vorderen als er geen nieuwe arbeidsovereenkomst is.

Het arrest is hier terug te lezen: Arrest-d-d-14-februari-2023