Medewerkers callcenters beter af zónder voorgestelde cao

Leden stemmen over eindbod werkgevers

Sander Wageman
Door Sander Wageman 9 november 2023

Callcentermedewerkers zijn beter af zonder een door hun werkgevers voorgestelde nieuwe cao. Onlangs presenteerde werkgeversorganisatie WFC een eindbod met een minimumloon van 13,80 euro per uur; dat is slechts 4% boven het wettelijk minimum per 1-1-2024. In ruil voor dit povere eindbod willen de werkgevers dan wel een beloningsregeling afschaffen die medewerkers in sommige gevallen tot ruim een euro per uur meer oplevert. Vakbond FNV is ontstemd.

Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters: ‘Dit zijn trucjes die ten koste gaan van duizenden medewerkers. Het is hoog tijd dat werkgevers hun verantwoordelijkheid nemen en eerlijke arbeidsvoorwaarden bieden aan de mensen die dag in dag uit het werk voor hen doen. Sommige medewerkers moeten noodgedwongen met meerdere mensen in een huis wonen, omdat zij ondanks een fulltime dienstverband geen zelfstandige woning kunnen betalen. Dat kan echt niet!’

Beloningsregeling afschaffen is giftig addertje

FNV vindt het eindbod van de werkgevers veel te laag en mist belangrijke andere voorwaarden. Bovendien is de vakbond niet te spreken over het afschaffen van de beloningsregeling, een giftig addertje onder het gras. Mocht de cao namelijk goedgekeurd worden, dan staat daar tegenover dat de zogeheten ‘PA-beoordeling’ wordt geschrapt. Terwijl die regeling medewerkers juist meer oplevert dan de voorgestelde salarisverhoging. In het geval van een junior callcenteragent die in Level 1 van de beoordelingssystematiek valt, betekent het dat die volgend jaar bij een gemiddelde score recht zou hebben op 15,06 euro per uur. Wordt de nieuwe cao getekend dan blijft hij op het minimumloon van 13,80 euro steken. Dat is een verschil van 1,26 euro per uur.

FNV wil minimumuurloon naar 16 euro

De FNV wil dat er over de hele breedte betere arbeidsafspraken worden gemaakt voor de 45.000 callcentermedewerkers in Nederland. De inflatie legt juist bij hen een onevenredig zware last op de schouders. Volgens de internationale richtlijnen is een leefbaar loon in een land 60% van het mediaanloon (het loon van een doorsneemedewerker in Nederland). Dit betekent voor Nederland 16 euro per uur en dat is ook de eis van de FNV voor de callcenters. Met 13,80 euro zit het eindbod van de werkgevers hier ver onder.

Lonen moeten meestijgen met inflatie

Verder wil de FNV dat de lonen met de inflatie meestijgen via de zogeheten automatische prijscompensatie (APC). Daarnaast blijven de werkgevers vasthouden aan het jeugdloon, wat betekent dat 18-jarige werknemers ongeveer 7 euro per uur minder zullen verdienen dan hun 21-jarige collega's. Dat is volgens de FNV onrechtvaardig. Ook wil de vakbond dat elke medewerker een nominale loonsverhoging van ten minste €100,- bruto per maand extra krijgt.

Alle arbeidstijd uitbetalen

FNV wil bovendien dat alle arbeidstijd uit wordt betaald, zoals afhandelingstijd en inlogtijd. Werkgevers weigeren hierover een afspraak te maken in de CAO. De reiskostenvergoeding moet tot slot worden verhoogd naar het fiscaal maximum, gezien de stijgende brandstofkosten.

Leden mogen stemmen over eindbod

De leden van de FNV mogen de komende tijd stemmen over het eindbod van hun werkgevers. Op basis van die uitkomst bekijkt de vakbond welke volgende stappen er worden gezet.