Callcentermedewerkers beantwoorden dagelijks duizenden, zo niet tienduizenden e-mails en telefoontjes. De werkdruk is in coronatijd alleen maar hoger geworden en de calls zijn ingewikkelder. Op maandag 5 juli gaven we in ons webinar antwoord op prangende vragen van callcentermedewerkers. Bekijk hier alle vragen en antwoorden.
Hieronder een overzicht van alle gestelde vragen en bijbehorende antwoorden.
In de huidige cao hebben de callcentermedewerkers voor het eerst sinds 8 jaar een loonsverhoging gekregen. Voor de sector is dit een succes, maar in andere sectoren stijgen de lonen jaarlijks. Het verschil is dat die sectoren meer vakbondsleden hebben en dat de actiebereidheid in die sectoren hoog is.
We voeren al voorgesprekken en in het najaar starten de onderhandelingsgesprekken echt.
Volgens de cao kan dat op verschillende tijdstippen, als de arbeidstijdenwet en de cao daarin niet wordt overtreden.
In de cao staat dat je minimaal twee weken aaneengesloten moeten kunnen opnemen. In de praktijk wordt dit door werkgevers ook als maximum gezien. FNV wil graag dat in de cao komt dat je minimaal drie weken aaneengesloten kan opnemen. Zes weken kan echt alleen in goed overleg met werkgever en je naaste collega's.
Nee, helaas heb je hier (nog) geen recht op. De FNV vindt dat elke gewerkte minuut uitbetaald dient te worden. In de volgende cao-onderhandelingen ligt deze eis op tafel.
De vraag is erg breed en daarmee moeilijk te beantwoorden, maar ik doe toch een poging. In artikel 26A van de cao staat dat medewerkers recht hebben op een thuiswerkvergoeding. Er staat in de cao alleen een thuiswerkvergoeding. Een thuiswerkregeling, waarin dit allemaal wordt geregeld ontbreekt in de cao.
Alle werktijd dient uitbetaald te worden. Als er klachten hierover binnenkomen dan zitten wij hier bovenop.
Ja, over pensioenen zijn we op dit moment druk in gesprek met de werkgevers.
Dit mag officieel. Wij vinden dat je naar het toilet moet kunnen wanneer de natuur roept. Erg humaan is het niet van je werkgever om dit zo te doen.
Jazeker! De FNV is er voor alle werknemers in Nederland.
Nee dat klopt niet. Vroeger stond dit inderdaad in de Arbowet, maar helaas is dit artikel inmiddels geschrapt.
Het verloop bij callcenters is extreem hoog. Dit komt door de slechte arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden binnen de branche.
Zie de cao artikel 8.1. Per project dienen de beschikbaarheidsregels te zijn afgestemd met de OR. De beschikbaarheid mag nooit meer bedragen dan 125% van je maximale contracturen.
Op maandag 13 september organiseren we een vervolgbijeenkomst. Zet dit alvast in je agenda en volg ons op Facebook en schrijf je in voor onze nieuwsbrief zodat je je binnenkort kunt aanmelden.