Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Oproep aan werkgevers callcenters: ‘Betaal zieke werknemers 100% door’

Geen wachtdagen tijdens de coronacrisis

Redactie
Door Redactie 01 april 2020

Een callcentermedewerker krijgt als hij ziek wordt de eerste 2 dagen geen loon. Daarna krijg je voor elke ziektedag 80% van je loon. Dat zijn wachtdagen. Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters doet een oproep aan werkgevers om tijdens de coronacrisis de wachtdagen niet toe te passen. 

Ziekteverzuim naar beneden

In veel cao’s staan afspraken over wachtdagen. Dat geldt ook voor de cao Facilitaire Contactcenters. Wachtdagen zijn niet-uitbetaalde ziektedagen. Werkgevers denken dat ze daarmee een goed middel hebben om het ziekteverzuim naar beneden te krijgen. Uit onderzoek is allang is gebleken dat dit niet helpt. In deze coronatijd zou deze regeling weleens helemaal averechts kunnen werken. 

Verkoudheid

In deze coronatijd wordt verwacht van iedereen dat je je ziekmeldt als je een lichte verkoudheid hebt. En dat betekent nogal wat voor de medewerkers van een callcenter. Neem bijvoorbeeld Nadia. Zij werkt al meer dan 5 jaar bij een callcenter. Ze heeft een vast contract van 40 uur. Nu heeft Nadia zich ziek gemeld. De  eerste 2 dagen krijgt ze niet uitbetaald en daarna krijgt ze 3 dagen 80% betaald. Van haar werkweek van 40 uur, krijgt ze dus slechts 19,2 uur uitbetaald.

Solidariteit

Is het in deze tijd nog wel solidair om wachtdagen toe te passen? Moeten we juist niet tijdens de coronacrisis onze eigen verantwoording nemen? Brengen we de volksgezondheid hiermee niet in gevaar, als een medewerker zijn verkoudheid voor lief neemt en toch aan het werk gaat? Simpel omdat hij of zij het loon niet kan missen. 

Oproep

Ik wil graag een oproep doen aan alle werkgevers van callcenters in Nederland om in deze bijzondere tijd de wachtdagen NIET toe te passen. En zieke werknemers 100% door te betalen. Het zijn bijzondere tijden en het zou de werkgevers sieren om juist nu hun menselijke kant te laten zien.

Elly Heemskerk
Bestuurder FNV Callcenters