ABN AMRO blijft flex inzetten op callcenter

FNV vindt dat vast contract de norm moet zijn

Door Redactie 09 december 2019

ABN AMRO heeft een nieuwe slogan: ‘Banking for better’. Als de bank dit echt meent, kun je je afvragen waarom dan niet meer medewerkers op het callcenter een vaste aanstelling krijgen.

Dit is onze cao-inzet

FNV heeft in het arbeidsvoorwaardenbeleid voor 2020 vastgesteld. Daarin staan de punten die er in cao’s moeten komen te staan:

•    Een vaste baan is de norm.
•    Looneis van 5 procent.
•    Minimumloon 14 euro per uur.
•    Meer zeggenschap op werktijden.
•    Gezond je pensioen halen.

Flex goedkoper?

De nieuwe 2-jarige cao van ABN AMRO lijkt een prima tussenoplossing te zijn met wat we afgesproken hebben in het arbeidsvoorwaardenbeleid. Op 1 belangrijk punt wil ABN AMRO de bank niet toegeven. ‘De bank wil niets horen van meer vaste contracten op het interne callcenter’, vertelt Piet Rietman. ‘Ik denk dat dit te maken heeft met de kosten. Flexkrachten zijn nog altijd goedkoper dan mensen met een vast contract. Maar of dit werkelijk de reden is, weet ik niet. Daar hebben we geen vinger achter kunnen krijgen.’

Slechts 40 procent vast

Rietman werkt bij ABN AMRO als econoom en is als FNV-kaderlid aanwezig bij alle cao-overlegrondes. Hij begon zelf ook ooit als flexkracht en weet hoe belangrijk een vast dienstverband is. ‘We hebben als bond afgesproken dat de verhouding tussen vast en flex gemiddeld nooit lager mag zijn dan 75 tegenover 25 procent. Maar op het callcenter is die verhouding 40:60. Dus slechts 40 procent vast!

Doen wat je zegt

Omdat de percentages in andere afdelingen bij de bank wel 90:10 en hoger zijn, blijft het gemiddelde in de buurt van wat we hebben afgesproken. Dat maakt het moeilijk om bij ABN AMRO te zorgen voor meer vaste contracten op het callcenter. Dat vind ik echt jammer. Zeker als je kijkt naar de nieuwe slogan van de bank ‘Banking for better’. Ik vind dat je dingen niet alleen moet zeggen, maar ook moet doen.’

;