Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

Callcenters houden boodschappen-bonus in eigen zak

Werknemers lopen jaarlijks extraatje mis

Redactie
Door Redactie 03 juni 2019

Veel medewerkers van callcenters krijgen hun 75 euro bonus niet, het jaarlijkse extraatje waar ze sinds 2012 recht op hebben. Sommige medewerkers die lange tijd bij hetzelfde bedrijf werken, hebben over de afgelopen 5 jaar nog 375 euro tegoed van hun werkgever.

Medewerkers callcenters lopen bonus mis

Iedereen die een vol jaar bij een callcenter werkt, heeft volgens de cao recht op deze bonus. Sommige callcenters keren slechts een deel uit of betalen de bonus niet met terugwerkende kracht uit. FNV heeft voor een concern teruggerekend dat het sinds 2012 ongeveer 93.000 euro aan bonussen zelf hield. 

Boodschappenbonus

‘Jarenlang van het minimumloon rondkomen, is geen vetpot. Daarom werd dit extraatje in 2012 in de cao opgenomen. Wij noemen het de boodschappen-bonus, want dit geld kunnen mensen goed gebruiken’, legt bestuurder Elly Heemskerk uit. ‘Elke baas hoort dit uit te keren aan werknemers die er recht op hebben. En mensen mogen zelf bepalen waar zij hun €75 aan besteden: of dat nou een extraatje of de dagelijkse boodschappen is.’

Personeelsborrel

Werkgevers doen niet echt hun best om de bonus uit te keren of kennen de cao zo slecht, dat zij niet eens weten van de bonus. Sommige werkgevers die er wel van weten,  vinden het te veel werk om oud-medewerkers uit vorige jaren op te sporen. Elly Heemskerk: ’Eén bedrijf gebruikt de bonus zelfs om de jaarlijkse bedrijfsbarbecue van te betalen. De baas geeft dan in feite het geld van zijn personeel uit.’

Belastingcadeautjes en topsalarissen

De werkgevers zorgen beter voor hun eigen bonussen en salarissen. De internationale CEO van een callcenterconcern strijkt bijna vier miljoen euro op (een salaris van 2,3 miljoen euro plus een bonus van 1,3 miljoen euro). Gedurende de periode dat de werknemersbonus bestond (2013-2018) vroeg en kreeg een van de grootste callcenterbedrijven in Nederland bijna 10 miljoen euro aan subsidies en belastingvoordelen van de overheid. Bedrijven die de laagbetaalde banen scheppen, ontvangen sinds 2018 tussen 1,00 en 0,50 euro subsidie op de laagste uurlonen (LIV-subsidie). Ook krijgen callcentergiganten tal van belastingvrijstellingen van de overheid. Heemskerk: ’Extra wrang dat werkgevers waarmee het zo goed gaat geen bescheiden bonus gunnen aan mensen die veel minder verdienen.’