Callcenters houden boodschappen-bonus in eigen zak

Werknemers lopen jaarlijks extraatje mis

Door Redactie 3 juni 2019

Veel medewerkers van callcenters krijgen hun 75 euro bonus niet, het jaarlijkse extraatje waar ze sinds 2012 recht op hebben. Sommige medewerkers die lange tijd bij hetzelfde bedrijf werken, hebben over de afgelopen 5 jaar nog 375 euro tegoed van hun werkgever.

Medewerkers callcenters lopen bonus mis

Iedereen die een vol jaar bij een callcenter werkt, heeft volgens de cao recht op deze bonus. Sommige callcenters keren slechts een deel uit of betalen de bonus niet met terugwerkende kracht uit. FNV heeft voor een concern teruggerekend dat het sinds 2012 ongeveer 93.000 euro aan bonussen zelf hield.

Boodschappenbonus

‘Jarenlang van het minimumloon rondkomen, is geen vetpot. Daarom werd dit extraatje in 2012 in de cao opgenomen. Wij noemen het de boodschappen-bonus, want dit geld kunnen mensen goed gebruiken’, legt bestuurder Elly Heemskerk uit. ‘Elke baas hoort dit uit te keren aan werknemers die er recht op hebben. En mensen mogen zelf bepalen waar zij hun €75 aan besteden: of dat nou een extraatje of de dagelijkse boodschappen is.’

Personeelsborrel

Werkgevers doen niet echt hun best om de bonus uit te keren of kennen de cao zo slecht, dat zij niet eens weten van de bonus. Sommige werkgevers die er wel van weten,  vinden het te veel werk om oud-medewerkers uit vorige jaren op te sporen. Elly Heemskerk: ’Eén bedrijf gebruikt de bonus zelfs om de jaarlijkse bedrijfsbarbecue van te betalen. De baas geeft dan in feite het geld van zijn personeel uit.’