Medewerkers Michael Kors richten vakbondsgroep op

Pracownicy Michael Kors zakładają grupę związkową

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 16 januari 2024

Medewerkers van het distributiecentrum van Michael Kors in Venlo hebben een FNV-vakbondsgroep opgericht. Via de website van FNV Winkelstraat houden we je op de hoogte van onze plannen! *** Pracownicy centrum dystrybucyjnego Michael Kors w Venlo założyli grupę związkową FNV. Będziemy na bieżąco informować o naszych planach za pośrednictwem strony internetowej FNV Winkelstraat!

Nieuwe vakbondsgroep

Luxemerk Michael Kors heeft sinds 2016 een mega-distributiecentrum in Venlo. Zo'n 300 medewerkers zetten zich dagelijks in om de bekende tassen, schoenen, horloges en kleding te distribueren naar winkels in Europa en het Midden-Oosten. Doordat de medewerkers in Venlo zich inzetten om de mode-items in de winkels te krijgen, maakt het Amerikaanse bedrijf wereldwijd een miljardenomzet en een miljoenenwinst.

Tijd voor een leefbaar loon

Tot nu toe is voor distributie-medewerkers het minimumloon de norm. Er zijn niet echt loonschalen; ervaring wordt niet beloond. Of je nou 1 of 3 jaar of meer bij het bedrijf werkt, je verdient een uurloon van 13,27 euro of wellicht net een fractie meer. Ontwikkeling naar een leerbaar loon is amper mogelijk. Dat moet anders. Medewerkers willen graag bij Michael Kors blijven werken. Zij willen een toekomst. Medewerkers vinden dat hun ervaring beloond moet worden.

Tijd voor respect

Medewerkers willen inspraak. Michael Kors heeft geen ondernemingsraad, terwijl dat wel wettelijk verplicht is. De vakbond heeft het bedrijf hier al op aangesproken. Medewerkers vinden het tijd voor respect.

Petitie en flyer

De vakbondsgroep van Michael Kors is begonnen met een petitie voor respect en een loonsverhoging van 14%. Ook delen we flyers uit. Wil je meer informatie? Stuur een mail naar linda.vermeulen@fnv.nl

Pracownicy Michael Kors zakładają grupę związkową

Nowa grupa

związkowa

Luksusowa marka Michael Kors od 2016 roku posiada w Venlo centrum dystrybucyjne. Około 300 pracowników pracuje codziennie nad dystrybucją słynnych torebek, butów, zegarków i ubrań do sklepów w Europie i na Bliskim Wschodzie. Za pośrednictwem pracowników w Venlo sprzedawane są artykuły modowe, a amerykańska firma osiąga miliardowe zyski ze sprzedaży na całym świecie.

Czas na płacę wystarczającą na życie

Jak dotąd dla pracowników dystrybucji płaca minimalna jest normą. Nie ma prawdziwej skali płac; doświadczenie nie jest nagradzane. Niezależnie od tego, czy pracujesz w firmie 1, 3 czy 7 lat, zarabiasz 13,27 euro za godzinę. To musi się zmienić. Pracownicy chcieliby kontynuować pracę w Michael Kors. Uważają, że ich doświadczenie powinno być nagradzane.

Czas na szacunek

Pracownicy chcą mieć coś do powiedzenia. Michael Kors nie ma rady zakładowej, mimo że jest to wymagane przez prawo. Związek zawodowy rzucił już firmie wyzwanie w tej kwestii. Pracownicy uważają, że nadszedł czas na szacunek.

Petycja i ulotka

Grupa związkowa Michaela Korsa rozpoczęła petycję o szacunek i 14% podwyżkę płac. Rozdajemy również ulotki. Chcesz uzyskać więcej informacji? Wyślij wiadomość e-mail na adres linda.vermeulen@fnv.nl