Cao-voorstellen AH verslechtering voor personeel AH Logistiek

Door Redactie 23 maart 2023

De voorstellen van de vakbonden en de voorstellen van Albert Heijn voor de cao nieuwe cao AH logistiek staan ver uit elkaar. Het loonbod is veel te laag. Voor parttimers zijn geen van onze voorstellen toegekend. En nieuwe medewerkers worden er ook niet beter van. In deze tijd met torenhoge inflatie en torenhoge winsten verwachten wij en jullie meer dan wat Albert Heijn nu biedt.

Cao-voorstellen AH verslechtering voor personeel AH Logistiek

Wat willen wij?

De vakbonden gaan bij de 3e onderhandelingsronde inhoudelijk op alle punten van AH reageren. Wij zijn niet bereid om een loonsverhoging af te spreken die koopkrachtverlies betekent voor jullie. En ook wat de andere punten betreft is het tijd voor verbeteringen, geen verslechteringen.

Bekijk de video van de 2e onderhandelingsronde

Wat wil AH?

Hieronder geven we per onderwerp aan wat de reactie van Albert Heijn is op onze voorstellen en welke voorstellen zij zelf hebben gedaan.

• Loonsverhoging van 6%. Volgens AH is dit een goede loonsverhoging die recht doet aan de inzet van de medewerkers. Wij hebben 14,3% voorgesteld plus € 100,00 bruto per betalingsperiode. En een automatische prijscompensatie voor koopkrachtbehoud vanaf 1 januari 2024.
  • De RVU-regeling is toegekend en zal ook gelden voor nabestaanden als de werknemer komt te overlijden.
  • Wat betreft vaste banen staat Albert Heijn open voor uitbreiding, maar dan komt wel de RSD-regeling voor nieuwe vaste medewerkers te vervallen en worden de toeslagen voor hen aangepast. Op doordeweekse avonden en op zaterdag komt er een minimale verbetering voor eendaagse parttimers maar daartegenover wordt de zondagtoeslag verminderd met 50%.
  • Nieuw loongebouw waarbij de nu illegale jeugdlonen op de minst voordelige wijze worden aangepast en de foute indeling van MM1 niet wordt opgelost (MM1 hoort in schaal B, maar A wordt gewoon herbenoemd naar B ipv verhoogd naar B).
  • Voor parttimers hebben wij specifieke voorstellen gedaan, te weten: contract uitbreiding met 1 a 2 dagen en POB naar rato mogelijk maken. Geen van deze voorstellen zijn toegekend.
  • Voor DCM-medewerkers en shiftleaders hebben wij specifiek voorgesteld om uit de nacht te kunnen met behoud van functie en afdeling. Ook hier loopt AH aan voorbij. Aangegeven wordt dat je wel uit de nacht kan, maar als er geen formatieruimte is binnen DCM dan moet je naar vers.
  • AH wil geen afspraken maken omtrent de doorstroomcriteria van MM2 naar MM3 en houdt vast aan de formatieruimte.
  • Geen generatiepact voor functies zonder RSD.

Denk en bepaal mee. Ga in gesprek met de kaderleden op je locatie en je andere collega’s. En als je dat nog niet bent, word lid!