Lonen ervaren winkelmedewerkers alweer bevroren, FNV opent actielijn

Werkgevers willen geen nieuwe cao opstellen

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 11 december 2023

‘Winkelmedewerkers hebben alle reden om boos te zijn.’ Dat zegt vakbondsbestuurder Linda Vermeulen van FNV Handel maandagmiddag na het nieuws dat organisaties van winkelbedrijven geen nieuwe cao willen opstellen voor de winkelmedewerkers. De FNV opent dinsdag een actielijn waar medewerkers heen kunnen bellen.

FNV opent actielijn voor winkelmedewerkers

Vermeulen: ‘Met dit besluit worden de lonen van duizenden winkelmedewerkers opnieuw bevroren, terwijl de medewerkers wel degenen zijn die voor de omzet en winst zorgen. Wij eisen een cao voor alle winkelmedewerkers waarin de lonen met minstens 14% omhooggaan.’

Al jaren geen loonstijging

De cao voor de winkelstraat is een van de slechtste cao’s van het land. Veel winkelmedewerkers hebben al jaren te maken met een bevroren loon. Werkgevers kozen er in de afgelopen jaren voor om alleen de allerlaagste lonen ietsje aan te passen aan de stijging van het wettelijk minimumloon. De lonen van ervaren krachten van bijvoorbeeld Zeeman, C&A, Zara en H&M zijn al jaren bevroren.

FNV-actielijn vanaf dinsdag open

Winkelmedewerkers kunnen dinsdag bellen met de FNV. Leden krijgen hierover meer informatie in een nieuwsbrief van de vakbond. De grootste vakbond wil vooral van hen weten wat zij ervan vinden dat hun loon bevroren blijft of zij bereid zijn om actie te voeren en wat zij ervan vinden dat winkelorganisatie INretail alleen over een cao wil onderhandelen met zogeheten gele bonden.

Ketens verschuilen zich achter faillissementen

Winkelmedewerkers zien al jaren dat de winkelketens zich verschuilen achter de enkele ketens die failliet gaan. De FNV vindt de faillissementen geen reden om de lonen laag te houden. Immers zorgen ook de eigenaren en aandeelhouders van failliete winkelconcerns wel dat zij zelf rijk blijven.

Onderhandelingen achter gesloten deuren

Werkgevers hebben enige tijd onderhandeld over deze cao met gele vakbonden, zoals De Unie en AVV, die grotendeels financieel afhankelijk zijn van deze ‘cao Retail non-food’. De FNV is als enige vakbond die stevige eisen stelt gepasseerd door het winkelbedrijf.

Gele bonden stellen amper eisen

Gele bonden zijn ‘vakbonden’ die geen of amper eisen stellen en grotendeels gefinancierd zijn door de werkgevers zelf, zegt Vermeulen. 'Deze ‘vakbonden’ zoals AVV en De Unie schuiven alleen aan bij de onderhandelingen omdat zij financieel afhankelijk zijn van de werkgeversbijdrage die zij van werkgevers ontvangen á enkele tonnen in euro's.'