Werknemers Gall & Gall zetten druk op onderhandelingen

'Drankenhandel gedraagt zich als een nieuwkomer'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 24 april 2024

Het rommelt bij Gall & Gall. Medewerkers van de drankverkoper hoopten dat er voor hen dit jaar een keer zonder veel gedoe een goede cao en loonsverhoging zou komen. Maar het lijkt erop dat ze er toch weer voor moeten vechten.

FNV: Weer vechten voor cao Gall & Gall

Meer dan driehonderd werknemers van Gall & Gall tekenden een petitie van de FNV. Zij eisen 4,5% loonsverhoging en vanaf januari automatische prijscompensatie, het meestijgen van de lonen als de boodschappen duurder worden.

Zwaarwerkregeling en eerst verkoper terug

Verder afspraken waarmee werknemers gezond hun pensioen halen: een blijvende zwaarwerkregeling (RVU), een afbouwregeling van 80% werken, 90% loon en 100% pensioenopbouw en het terugkeren van de eerste verkoper, zodat niet alle verantwoordelijkheid op de schouders van de winkelmedewerkers komt.

Wéér gaat het niet vanzelf

Maar Gall & Gall gaat niet mee in die eisen. Koen Vermooten, bestuurder van FNV Handel: ‘De afgelopen jaren hebben de werknemers van Gall & Gall meerdere keren moeten staken en actievoeren voor een goede cao. En wéér gaat het niet vanzelf.’

Krappe loonsverhoging

Na een derde ronde onderhandelen op dinsdag staan medewerkers nog altijd met lege handen. Een krappe loonsverhoging van 3,75% kan er nog net vanaf maar op belangrijke eisen over bijvoorbeeld het verminderen van de werkdruk wil Gall & Gall niet ingaan. Vermooten: ‘Er spreekt erg weinig waardering voor het harde werk van het personeel uit de voorstellen van Gall & Gall. Zo komen we er niet uit.’