Kabinet moet haast maken met ontslagvergoeding bij faillissement

Werknemers blijven na trouwe dienst met lege handen achter

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 5 april 2024

De FNV roept het kabinet op om haast te maken met nieuwe wetgeving die winkelmedewerkers moet beschermen bij faillissementen. De vakbond ziet dat werknemers van onder andere BCC, Scotch & Soda en Big Bazar na jaren trouwe dienst met lege handen achter blijven na een faillissement.

‘Voor de medewerkers van winkels waar nu gerommel is, zoals Blokker, is het belangrijk dat in de wet wordt vastgelegd dat zij ook bij eventueel faillissement recht krijgen op een ontslagvergoeding’, vindt Linda Vermeulen, bestuurder van FNV Winkelstraat.

Onrechtvaardig

De afgelopen tijd krijgt de FNV veel meldingen van mensen die bij een winkelketen werken die failliet is gegaan. Mensen verliezen hun baan, maar krijgen geen vergoeding mee. Soms kunnen zij tóch bij het bedrijf blijven werken omdat de winkel een doorstart maakt. Maar dan verliezen zij hun opgebouwde rechten en beginnen ze weer op het minimumloon. ‘Dat is een onrechtvaardige situatie,’ zegt Vermeulen ‘Helemaal omdat werknemers in deze sector toch al kampen met de laagste lonen van Nederland.’

Ontslagvergoeding bij faillissement

FNV Winkelstraat pleit voor een ontslagvergoeding (officieel: transitievergoeding) voor medewerkers die door een faillissement hun baan verliezen. Vermeulen: ‘Een medewerkster van Big Bazar vertelde dat zij na twaalf jaar in de winkel haar baan kwijtraakte. Bij overgang van onderneming had zij haar opgebouwde rechten kunnen behouden. Ze had uitgerekend dat zij bij een reorganisatie recht zou hebben gehad op een transitievergoeding van minimaal 8.000 euro. Dat geld loopt zij nu mis.’

Onrendabele winkelformules

In de winkelstraat wordt een pervers spel gespeeld over de ruggen van medewerkers. Helaas trekken werknemers vaak aan het kortste eind. De FNV vindt het triest dat winkeleigenaren steeds maar herhalen dat de problemen door 'hoge loonkosten' komen, terwijl we allemaal weten hoe laag de lonen in de winkelstraat zijn. Tegelijkertijd worden eigenaren en aandeelhouders van de grote winkelconcerns rijker en rijker.

Belabberde financiën

Winkelorganisaties wijten de toename van het aantal faillissementen aan het tekort aan personeel, de stijgende lonen en de hogere energiekosten. Er wordt niet vermeld dat bij een aantal van deze grote ketens en merken die omvallen jarenlang sprake is geweest van een belabberde financiële situatie. Deze situatie was in veel gevallen ook al zo voor de uitbraak van de coronacrisis.