Nederlandse en Belgische vakbonden protesteren tegen uitverkoop Belgische werknemers Ahold

Ahold laat werknemers Belgische tak volledig in de steek en weigert gesprek

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 13 november 2023

Voor bijna tienduizend werknemers van de Delhaize, de Belgische tak van Ahold, dreigt een korte termijn een verslechtering van arbeidsvoorwaarden. Alleen al voor het loon betekent dit op termijn een daling van € 300 netto per maand. Dit is het gevolg van de in maart van dit jaar aangekondigde plannen van de Delhaize om alle winkels te verkopen aan franchisenemers. Dit betekent dat de filialen in handen komen van zelfstandig ondernemers.

Myriam Delmee, vakbondsbestuurder BBTK/SETCa: ‘De werknemers vallen dan niet meer automatisch onder deze cao, de ondernemers bepalen zelf de arbeidsvoorwaarden of de werknemers komen onder een andere cao te vallen, die beduidend slechter is dan hun huidige cao.’

Personeel verzet zich al maanden

Het personeel in België verzet zich al maanden tegen de voorgenomen plannen, maar de directie in België wil totaal geen overleg. Kristel van Damme, vakbondsbestuurder ACV Puls: ‘De directie voert de plannen verder uit zonder ook maar één concrete afspraak te willen maken met de vakbonden.’ Dat steekt de vakbonden. ‘In het verleden was Delhaize echt een voorbeeld van sociaal overleg in de Retail’, aldus Van Damme. Ook werden diverse keren stakingsacties gebroken, Delhaize stapte meerdere keren naar de rechter om de stakingen tegen te houden.

Ahold houdt zich afzijdig

Ook bij Ahold, waar Delhaize sinds 2016 onderdeel van uitmaakt vinden de vakbonden geen gehoor. De Belgische vakbonden denken zelfs dat het Nederlandse concern de oorzaak is van de stugge houding van de directie van Delhaize. Ook op een recente poging van de FNV om een gesprek te regelen tussen de Belgische vakbonden en Ahold heeft het concern negatief gereageerd. Michiel Al, bestuurder FNV Handel ‘Het lijkt wel alsof Ahold zich totaal niet bekommert om de werknemers in België.’

Retail conferentie in Amsterdam

Dinsdag 14 en woensdag 15 november zijn Retail vakbonden uit heel Europa in Amsterdam bijeen om te praten over de toekomst en samenwerking tussen de vakbonden. Ook het onderwerp franchisering staat op de agenda. Al: ‘Samenwerking over de grenzen heen met verschillende vakbonden wordt steeds belangrijker, ook in de Retail.’

Protestactie

De protestactie, met ongeveer 50 vertegenwoordigers van de Belgische vakbonden, ACV Pulse, BBTK/SETCa, ACLVB en FNV, is op dinsdag 14 november bij een Albert Heijn filiaal in Amsterdam. De vakbonden willen dat Ahold het gesprek aangaat met de Belgische bonden.