Informatie over verzuimprotocol Michael Kors

Was o nowym protokole dotyczącym absencji zaproponowanym przez kierownictwo firmy Michael Kors.

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 13 november 2023

Chcieliśmy poświęcić chwilę, aby poinformować Do FNV napłynęło kilka pytań i chcieliśmy pokrótce wyjaśnić, że nie widzimy w tym dokumencie nic dziwnego. Voor Nederlands, scroll naar beneden.

Winkelstraat met winkelend publiek

W tym biuletynie dzielimy się nieco bardziej szczegółowymi informacjami. Chcemy również poinformować Was o roli FNV. Wkrótce zorganizujemy spotkanie informacyjne i będziemy zachwyceni, jeśli zgłosisz się do Margo Leśniewskiej lub Lindy Vermeulen.

Dostępność podczas choroby

Wszyscy wiemy, że sen często przyczynia się do powrotu do zdrowia. Na szczęście pracodawcy nie wymagają, abyś był pod telefonem w nieskończoność, gdy jesteś chory. Jednak w ciągu pierwszych ośmiu tygodni musisz być dostępny w ciągu 10-12 godzin. A w przypadku badań kontrolnych u lekarza zakładowego, musisz być pod wskazanym adresem zamieszkania. Musisz odpowiadać na nieodebrane połączenia, ale na szczęście nie musisz być natychmiast dostępny przez cały czas.

Chirurgia kosmetyczna

Warto zauważyć, że pracodawca uwzględnia w protokole operację kosmetyczną bez medycznego uzasadnienia.. Ma do tego prawo, ponieważ poddanie się operacji kosmetycznej nie stanowi ryzyka pracodawcy. Tak więc w przypadku zabiegu kosmetycznego pracownik musi wziąć urlop.

Przyczyna nieobecności nie musi być zgłaszana

Na szczęście jako pracownik nie musisz zgłaszać przyczyny swojej nieobecności, gdy dzwonisz na chorobowe. Masz prawo do wynagrodzenia, jeśli jesteś niezdolny do pracy z powodu choroby.

Czym zajmuje się FNV?

Jako największy związek zawodowy w Holandii jesteśmy gotowi wspierać pracowników, którzy dążą do ulepszeń, takich jak płaca wystarczająca na życie i wpływ na godziny pracy. W zeszłym roku podjęliśmy działania w Etos, Albert Heijn i Bijenkorf. Naszym celem jest ustalenie płacy minimalnej na poziomie 16 euro za godzinę.

Z serdecznymi pozdrowieniami,

Linda Vermeulen i Margo Lesniewska

Beste medewerkers van Michael Kors,

Beste leden van FNV,

We wilden jullie even op de hoogte brengen van een nieuw verzuimprotocol dat door de directie van Michael Kors is voorgesteld. Er zijn wat vragen binnengekomen bij de FNV, en we wilden graag kort toelichten dat we geen gekke dingen zien in het document. In deze nieuwsbrief delen we een beetje meer inzicht. Ook willen we jullie informeren over de FNV. Binnenkort organiseren we een informatieve bijeenkomst, en we zouden het geweldig vinden als jullie je aanmelden bij Margo Lesniewska of Linda Vermeulen.

Bereikbaarheid tijdens ziekte

We weten allemaal dat slaap vaak bijdraagt aan herstel. Gelukkig eist de werkgever niet dat je onbeperkt bereikbaar moet zijn als je ziek bent. In de eerste 8 weken moet je wel binnen het tijdsbestek van 10-12 uur bereikbaar zijn. En voor de controle van de bedrijfsarts moet je verplicht op het opgegeven verblijfadres zijn. Je moet wel reageren op gemiste oproepen, maar gelukkig ben je niet verplicht om altijd direct bereikbaar te zijn.

Cosmetische ingrepen

Opvallend is dat de werkgever cosmetische ingrepen zonder medische noodzaak in het protocol opneemt. Ze hebben hier het recht toe, omdat het ondergaan van een cosmetische ingreep niet onder het risico van de werkgever valt. In geval van een cosmetische ingreep moet de werknemer dus vakantiedagen opnemen.

Oorzaak van verzuim hoeft niet gemeld te worden

Gelukkig hoef je als werknemer niet de oorzaak van je verzuim te melden wanneer je je ziek meldt. Je hebt het recht op loon als je door ziekte niet in staat bent om te werken.

Wat doet de FNV?

Als de grootste vakbond van Nederland staan we klaar om medewerkers te ondersteunen die streven naar verbeteringen, zoals een leefbaar loon en inspraak in werktijden. Het afgelopen jaar hebben we actie gevoerd bij Etos, Albert Heijn en de Bijenkorf. Ons streven is een minimumloon van 16 euro per uur.

Met warme groeten,

FNV-collega's: Linda Vermeulen en Margo Lesniewska