FNV eist 14% meer loon en leefbare werktijden voor winkelmedewerkers

De enige vakbond die opkomt voor bestaanszekerheid in de winkelstraat

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 8 november 2023

14% salaris erbij en leefbare werktijden. Dat wil de FNV afspreken in de cao Retail Non-Food voor werknemers in winkels en distributiecentra. De vakbond heeft deze eisen vandaag naar INretail gestuurd, de vereniging waarbij veel winkelbedrijven zijn aangesloten.

Linda Vermeulen, bestuurder FNV Handel: ‘Wij zijn de enige vakbond die opkomt voor structurele verbeteringen en bestaanszekerheid voor de mensen in de winkelstraat. De werknemers van onder andere Albert Heijn, Etos en Ikea hebben na acties betere lonen gekregen. Wij willen dat de salarissen nu in de hele winkelstraat omhooggaan.’

Onbetaald aan het werk in de winkel

Naast 14% loonsverhoging en leefbare werktijden vindt de vakbond dat er een stop moet komen op loondiefstal. Veel winkelmedewerkers zijn voordat hun werktijd begint en ook daarna onbetaald aan het werk in de winkel. De FNV vindt dat mensen ook voor deze opstartminuten en afrondkwartiertjes gewoon betaald moeten worden.

Bedrijven drukken lonen naar het minimum

Werknemers in de winkelstraat komen steeds meer op voor zichzelf en voor betere salarissen en werkomstandigheden. Bij de Bijenkorf is dagen gestaakt en bij Primark waren acties tegen het ontslag van een heleboel mensen. Toch kiezen directies van winkels vaak voor het belang van hun aandeelhouders/eigenaren en drukken ze de lonen naar het absolute minimum.

Gele bonden stellen amper eisen

Vermeulen: ‘Dan helpt het natuurlijk helemaal niet dat bedrijven in Nederland nog altijd zaken mogen doen met ‘gele bonden’, vakbonden die grotendeels gefinancierd worden door de bedrijven zelf. Winkelbedrijven proberen de FNV te omzeilen en nodigen voor onderhandelingen over een cao liever een gele bond zoals de AVV (Alternatief voor Vakbond) of De Unie uit. Dit soort clubs stelt amper eisen en denkt vooral mee met de bedrijven, niet met de werknemers.’