Winkeleigenaren spelen pervers financieel spel over ruggen medewerkers Big Bazar

Reactie FNV op faillissement koopjesketen

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 26 september 2023

Koopjesketen Big Bazar is dinsdag failliet verklaard. Zo’n 1.300 medewerkers van 120 winkels verliezen hun baan. Onder het personeel is veel boosheid, zegt Linda Vermeulen van FNV Handel. ‘Deze mensen hebben altijd met hart en ziel gewerkt in de winkels. Zij weten totaal niet waar zij aan toe zijn, terwijl de eigenaren van Big Bazar en moederbedrijf Mirage Groep een financieel spel spelen over hun hoofden.’

Reactie FNV over faillissement Big Bazar

Vermeulen: ‘Het is diep triest van de eigenaren om te zeggen dat het faillissement aan de loonkosten ligt. De lonen in de winkelstraat zijn zo’n beetje het laagst van heel Nederland. Het is onbeschaamd hoe de winkeleigenaren nu de rekening neerleggen bij werknemers, maar ook bij de samenleving. Immers: de loondoorbetaling via het UWV wordt deels betaald van ons gemeenschapsgeld.’

Mirage Groep heeft zich gemeld als schuldeiser

Dinsdag bleek in berichtgeving rond het faillissement dat de (voormalige) eigenaar van Big Bazar, de Mirage Groep, zich gemeld heeft als schuldeiser.

Wettelijke maatregelen nodig, desnoods winkelverbod

De FNV vindt dat er meer wettelijke maatregelen moeten komen om dit soort perverse financiële handelingen in de toekomst te voorkomen. Vermeulen: ‘De winkelstraat heeft ondernemers nodig met hart, in plaats van financiële jongens die winkels alleen maar gebruiken als financieel vehikel. Een wettelijke maatregel kan zijn om eigenaren van winkelketens die de samenleving zo veel schade toebrengen te verbieden om hiermee door te gaan. Een winkelverbod als het ware.’

Advies en juridische steun voor medewerkers

Medewerkers van FNV Handel gaan winkels langs en geven medewerkers - ook via bijeenkomsten, telefonisch en online - individueel advies en juridische steun.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.