Oproep aan directie de Bijenkorf: verbeter de lonen en de reiskostenvergoeding

Update cao-onderhandelingen

Door Redactie 28 september 2023

Na al onze acties is het goed dat we onderhandelen over een nieuwe cao. Eerder informeerden we je al over de moeizame gesprekken.

Als vakbond willen we natuurlijk graag dat we afspraken kunnen maken over verbeteringen. Hier lees je de oproep die we samen met CNV doen aan de directie.

Beste directie van de Bijenkorf,

Na overleg met onze leden stellen wij voor om het over een andere boeg te gooien. De directie maakt bekend 10 miljoen euro te willen steken in de nieuwe cao. Vanuit de vakbonden stellen wij voor om dit bedrag te steken in de lonen (zowel de feitelijke lonen als de loonschalen in de cao), met een verdeelsleutel waarbij de medewerkers die onder de Europese norm van het minimumloon zitten (16 euro per uur) er verhoudingsgewijs meer op vooruit gaan. Ook kan met dit geld het huidige voorstel van de reiskostenregeling worden verbeterd.

Kiezen voor de toekomst

Hiermee kiest het bedrijf voor de mensen en voor de toekomst; immers is een investering in de medewerkers ook een investering in premium service, wat een unique selling point is van de Bijenkorf. De voorgestelde RVU-regeling voor 1 jaar eerder stoppen zet voor de medewerkers weinig zoden aan de dijk, dus wij stellen voor om deze gelden in de loonruimte te steken.

Medewerkers hebben zelf vitaliteitsbudget betaald

Wij roepen de directie op om af te zien van verslechtering van het 2e ziektejaar en het vitaliteitsbudget te behouden. Mocht de directie het vitaliteitsbudget willen afschaffen, dan is dit een extra vaste vergoeding waard, van 500 euro per jaar (op fulltime basis). Immers hebben medewerkers zelf voor het vitaliteitsbudget betaald, door een deel van de zondagstoeslag in te leveren. Het kan niet zo zijn dat zij nu met het eigen geld de loonsverhoging betalen, die momenteel voorligt.