Cao-onderhandelingen Bijenkorf – pluk niet van een kale kip!

Directie doet zeer laag bod: voor velen maar 2% loonsverhoging per jaar, inleveren vitaliteitsbudget

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 19 september 2023

De onderhandelingen over de cao voor de Bijenkorf verlopen moeizaam. Momenteel ligt er vanuit de directie een zeer laag bod. Kort gezegd is ons standpunt: richt je op verbeteringen om mensen te behouden en pluk niet van een kale kip! We informeren je over de laatste stand van zaken.

Deze maand is het een jaar geleden dat we begonnen met onze acties. We hebben aan de directie, aan de klanten, aan heel het land laten weten hoe onleefbaar de lonen in ons mooie warenhuis zijn, en hoezeer het tijd is voor verbeteringen. Het is goed dat we inmiddels onderhandelen over een nieuwe cao. De vakbond wil graag een goede afspraak maken. Maar dat lijkt lastig te worden. Aan de ene kant zien we dat er zeer kleine verbeteringen worden voorgesteld, maar die wegen nauwelijks op tegen de verslechteringen.

Loon

In bedrijven waar de lonen laag zijn, wordt vaak erg ingewikkeld gedaan over de loonsverhoging. De directie heeft het over 10 %, maar die geldt alleen voor de mensen die net binnen zijn. Werk je al langer in het bedrijf, dan is de verhoging beperkt tot het einde van je schaal. Zit je aan je max (en dat ligt al heel laag, bijvoorbeeld in schaal 3 al op 2174,93 per maand – minder dan 200 euro boven het minimumloon), dan krijg je 4% voor 2 jaar. Zit je in schaal 6, dan krijg je er niets bij. Ben je ooit teruggezet in functie en is je salaris bevroren: grote kans dat je er niets bij krijgt. De directie wil de schaallonen in de cao niet verhogen. Dat betekent dat mensen in de toekomst nóg minder kunnen doorgroeien. Een slecht toekomstperspectief dus.

Vitaliteitsbudget

De directie wil dit budget schrappen. Dat stuit op veel kritiek bij medewerkers. Ja, velen kunnen dit budget van 500 euro (fulltime) op jaarbasis lastig inzetten omdat zij dan mogelijk problemen vrezen met huur- of zorgtoeslag. Maar voor veel collega’s is het weldegelijk een bedrag waar zij bijvoorbeeld de sportschool van betalen en blij mee zijn. We horen dat mensen het alleen willen inleveren als er echt een substantiële verbetering tegenover staat, en dat is met het huidige loonbod totaal niet aan de orde.

RVU/pensioen

De werkgever kondigde aan met een RVU-regeling te komen. Dat vonden we goed nieuws. Maar nu blijkt dat deze regeling alleen zou gelden voor mensen die één jaar eerder met pensioen willen. Een goede regeling gaat uit van 3 jaar eerder met pensioen. Een uitgeklede regeling dus, voor een veel te kleine groep mensen.

Reiskostenregeling

De directie stelt nu een plus voor van 19 naar 22 cent. Dat is een verbetering die welkom is. Al zetten wij als FNV/BeeUnited in op volledige vergoeding van het reizen met het ov.

Verslechtering 2e ziektejaar

Voor mensen die langdurig ziek zijn en in hun 2e ziektejaar niet re-integreren, wordt deze verlaagd van 90% van het inkomen naar 80%. Als FNV vinden we dat je zieke mensen dit niet kunt aandoen. Ziek zijn is geen keuze en dan ook nog een terugval in het (toch al lage) loon – vinden we niet kunnen.

Wat stelt de directie voor?

De directie geeft aan dat de vakbonden binnen het huidige bod een nieuw voorstel moeten doen. Dat is enorm lastig, want voor je het weet worden mensen tegen elkaar uitgespeeld. Bijvoorbeeld: als we voorstellen dat ook de mensen in schaal 6 een loonsverhoging krijgen, dan kan dat betekenen dat mensen in een ándere schaal weer minder krijgen. Dit soort geschuif zorgt voor tweespalt op de werkvloer.

Wat gaat de FNV doen?

De werkgever zegt dat zij 10 miljoen in de nieuwe cao willen steken. Wij gaan aan de directie voorstellen om te kiezen voor de toekomst van het bedrijf en behoud van de medewerkers: dus om dit bedrag in de lonen te steken en in verbetering van de reiskostenregeling. Het huidige RVU-voorstel is te slecht, dat kan worden ingetrokken. Het vitaliteitsbudget willen we behouden. Het tweede ziektejaar blijft op 90 % - van een kale kip kun je niet plukken.

Als een nieuwe cao te veel verslechteringen inhoudt, moeten we er rekening mee houden dat we er misschien niet uitkomen.