Mooie afspraken bij Etos: 10% erbij in een jaar

De leden van de FNV mogen stemmen op dit resultaat

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 27 juni 2023

Blijdschap en hier en daar zelfs een traantje vanmiddag in het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam. Daar wisten winkelmedewerkers van Etos en de FNV eindelijk goede afspraken te maken met de directie van de drogist over de nieuwe cao. Het personeel krijgt er 10% salaris bij in een jaar: 7% per 19 juni en nog eens 3% in januari 2024.

FNV: Mooie afspraken bij Etos

Samen met de 5% die de 2.750 Etosmedewerkers er begin dit jaar al bij kregen in een zogeheten tussen-cao voor een halfjaar, moet deze loonsverhoging ervoor zorgen dat zij hun boodschappen en rekeningen kunnen blijven betalen zonder in de problemen te komen.

Deze waardering voelt heel goed

Carla Cornelesen, winkelmedewerker van Etos: ‘Ik ben ongelooflijk blij. Etos heeft dit keer echt naar ons geluisterd. Dat stukje waardering voelt heel goed. Dat verdienen wij ook, we werken er iedere dag met z’n allen heel hard voor.’

Leden FNV mogen nu stemmen

Cindy Onvlee, bestuurder FNV Handel: ‘Dit is een heel mooi resultaat na drie rondes onderhandelen. Wij leggen het positief voor aan onze leden, die mogen stemmen en laten weten of ze het ermee eens zijn.’

Verder praten over aanpak werkdruk

De FNV praat nog verder met Etos over maatregelen tegen de hoge werkdruk. Onvlee: ‘Het zal alvast helpen dat de lonen omhooggaan, dat is stap 1. Daarmee wordt het voor mensen al aantrekkelijker om bij Etos te komen werken en staan er straks hopelijk weer meer mensen in de winkels. Wij willen de komende tijd nog specifieke afspraken maken tegen de werkdruk.’

Ouderen mogen eerder stoppen

Voor oudere werknemers komt er alvast een RVU-regeling. Wie twintig dienstjaren heeft, mag een jaar eerder stoppen met werken. Zo halen meer mensen gezond hun pensioen.

Stakingen gelukkig niet nodig

Vanochtend voerden Etosmedewerkers nog actie op de stoep van Ahold Delhaize, vlak voor het begin van de derde onderhandelingsronde. In december en januari staakte het personeel massaal en gingen honderden winkels in het land dicht. Onvlee: ‘Gelukkig hoefde het dit keer niet zover te komen.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.