Het loon in de Bijenkorf wordt naar het minimum gedrukt

Door Redactie 14 november 2022

Medewerkers van de Bijenkorf leggen het werk neer. De lonen blijven al jaren achter. Nu alles om ons heen fors duurder wordt, merken we dat steeds meer collega’s worstelen om de maand door te komen. Bovendien is het door de lage lonen het moeilijk om nieuwe collega’s aan te trekken en te behouden. Hoe laag zijn de lonen bij de Bijenkorf nou eigenlijk? De economen van de FNV zetten een paar feiten op een rijtje.

Het loon in de Bijenkorf wordt naar het minimum gedrukt

Startloon met 14% in waarde gedaald

Als je in de Bijenkorf aan het werk gaat als winkelmedewerker, dan begin je in het algemeen in schaal 3. Het beginloon in deze schaal ligt in de meest recente cao op bruto 1783,13 euro per maand (als je fulltime werkt). In de afgelopen jaren is dit bedrag met enkele euro’s gestegen, daar hebben we ons in de cao-onderhandelingen sterk voor gemaakt. In oktober heeft de directie dit bedrag eenzijdig met 5 % verhoogd. Als je het niveau van dit beginloon afzet tegen de inflatie van de afgelopen jaren, dan zie je sinds 2012 een daling van 14,1 %.  Een inhaalslag is dus echt nodig!

Daarnaast is er nog iets anders aan de hand. We zien steeds vaker dat nieuwe medewerkers niet in schaal 3 beginnen, maar in schaal 1. Het niveau is 1737,27. Inderdaad, inmiddels is dat zelfs onder het wettelijk minimumloon – in oktober heeft de directie dit loon eenzijdig met 5 % verhoogd om aan de wettelijke regels te voldoen.

Wordt het minimumloon het Bijenkorfloon?

‘Vroeger had de Bijenkorf een hoger loon ten opzichte van de rest van de winkelstraat’. Dit hoor je collega’s vaak zeggen. De lonen in de Bijenkorf liggen nog steeds hoger dan in het gros van de andere winkels. De cao van de Bijenkorf is iets beter dan de grote cao van de winkelstraat. Dat is maar goed ook, want deze ‘cao retail non-food’ is zo’n beetje de slechtste cao van het land. Toch is er weldegelijk iets aan de hand met de lonen bij de Bijenkorf. In 2012 lag het startloon van Bijenkorf nog 14 procent boven het wettelijk minimumloon. Inmiddels is dit nog maar 2%.

Meer lonen naar het minimum gedrukt

Ook bij de lonen van de medewerkers die al langer in het warenhuis werken zien we de druk naar het minimumloon. Als je een paar jaar bij de Bijenkorf werkt, zit je al snel aan het maximum van je schaal. Het is in de onderhandelingen van de afgelopen jaren altijd weer een strijd geweest om deze lonen óók mee te laten stijgen met de inflatie. Maar de druk vanuit de directie om deze lonen te bevriezen is altijd enorm geweest. Met onze acties zetten wij nu de tegendruk die hard nodig is.

Lage lonen, meer subsidie voor het bedrijf

Waarom worden de lonen naar beneden gedrukt? Dat is een goede vraag! Het is een trend bij grote winkelketens dat nieuwe aandeelhouders bij een overname bekijken wat er allemaal goedkoper kan. Daarbij wordt dan al snel naar het personeel gekeken. Ook daarom zeggen wij tegen de directie: ‘kom op voor de medewerkers en zeg tegen de nieuwe Thaise en Oostenrijkse aandeelhouders dat bij de Bijenkorf fatsoenlijke lonen passen.’ Aan de andere kant zien we ook dat de overheid faciliteert dat de lonen laag blijven. Hoe lager de lonen, hoe meer subsidie (primarkpremie) de Bijenkorf krijgt. Wat ook nog speelt is dat het warenhuis via de shop-in-shops en Temper-contracten mensen probeert te verleiden om steeds weer ergens anders te werken, waar de lonen wellicht een paar dubbeltjes hoger zijn – maar nog steeds veel te laag.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.