Laat je stem horen voor cao TGH

Door Redactie 7 februari 2023

Er is een onderhandelingsresultaat voor de cao Technische Groothandel 2023. Omdat de actiebereidheid niet massaal genoeg was, kunnen wij niet anders dan de uitkomst van de onderhandelingen te duiden als een onderhandelingsresultaat.

technische groothandel

Meer willen = meer doen

Toen het bod 4% structureel per jaar was, hebben wij een ultimatum gesteld aan de werkgevers. Dit ultimatum en de acties hebben ervoor gezorgd dat dit bod uiteindelijk is verbeterd tot wat er nu ligt. De reiskostenregeling en de extra 2% was er niet gekomen zonder de druk van FNV-leden. De leden die wel gehoor hebben gegeven aan de stakingsoproep hebben dit verschil gemaakt!

Wij hebben de moeilijke afweging moeten maken om aan tafel te blijven met het oog op de toekomst. Dit was een zware beslissing, maar in oktober moet er weer onderhandeld worden over de nieuwe cao. Dat is het moment waarop wij de inflatieschuld komen innen bij de werkgevers.

Wat is het advies van de FNV?

Natuurlijk heb jij als FNV-lid het laatste woord. Wij leggen dit onderhandelingsresultaat niet positief aan jou voor. Als lid staat het jou natuurlijk altijd vrij om akkoord te gaan met dit resultaat.

Stem in ieder geval NEE op de Digi-C stemming als je de link via je werkgever krijgt en als je wil dat jouw cao door onafhankelijke vakbonden wordt afgesloten die niet zijn ingehuurd door werkgevers.

Mogelijk ontvang je een bericht van De Unie waarin staat dat als je niet voor Digi-C stemt er geen cao komt. Dat is pertinent onwaar. Het enige wat er dan gebeurt is dat er een cao komt met onafhankelijke vakbonden en zonder De Unie. Dat is alleen maar beter voor de uitkomsten in de toekomst.

Wat staat er in het resultaat?

• Per 1 april 2023: 4% structurele loonstijging voor alle salarissen (cao-schalen en de daadwerkelijke betaalde salarissen), met een minimumbedrag van € 90 bruto (bij een voltijd dienstverband, anders naar rato).
  • Per 1 september 2023: 2% structurele loonstijging voor alle salarissen (cao-schalen en de daadwerkelijke betaalde salarissen).
  • Een eenmalige uitkering van € 1.000 bruto.

Indien de woon-werk afstand meer dan 10 kilometer bedraagt, wordt de volledige woon-werk afstand, tot een maximum van 30 kilometer (afstand enkele reis) vergoed. De reiskostenvergoeding voor woon-werk verkeer bedraagt minimaal € 0,19 per kilometer.

Looptijd van de nieuwe cao

De nieuwe cao loopt van 1 oktober 2022 tot en met 30 september 2023. Lees hier het hele resultaat.