Update cao-onderhandelingen Technische Groothandel

Werkgevers komen weer met veel te laag loonbod

Door Redactie 16 november 2022

Op maandag 14 november heeft de tweede onderhandelingsronde plaatsgevonden. Zoals je weet, is de werkgeversclub met een loonbod gekomen van 3% met een looptijd van 15 maanden. En dat terwijl alles duurder wordt. De inflatie is 16,9%! Na de tweede onderhandelingsronde is het loonbod nu 4% vanaf 1 januari voor de looptijd van een jaar, dus tot oktober 2023.

Update cao-onderhandelingen Technische Groothandel

Geen eindbod

Werkgevers durven niet te spreken van een eindbod. Een eindbod kan namelijk leiden tot acties. En acties leiden tot een eerlijke loonsverhoging.

Wat willen wij?

Wij willen inflatiecorrectie. In de cao moet een koppeling komen tussen de loonontwikkeling en de inflatie. Dat heet een APC (automatische prijscompensatie). Een APC is belangrijk voor alle collega's. En voor collega's die aan het einde van hun schaal zitten, is het nog iets belangrijker. APC is voor hen de enige manier om koopkracht te behouden.

Hoe nu verder?

De vakbonden accepteren deze magere 4% niet. De onderhandelaars van de werkgevers moeten nu terug naar hun bazen om te vragen of er nog iets bij kan. Wij hopen op het beste maar verwachten weinig.

Wat we wel verwachten, is de bereidheid van jou en al onze leden om, als het nodig is, in actie te komen zodat je niet werkt om armer te worden.

Alles wordt duurder. Nu jij nog!