FNV wil drones inzetten bij strijd voor goede cao Technische Groothandel

'Bedrijven proberen ons buiten de deur te houden'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 1 november 2022

De FNV onderzoekt het inzetten van drones in de strijd voor een goede cao in de Technische Groothandel. Daarmee wil de grootste vakbond, goed voor ruim 80% van alle leden in de sector, meer werknemers bereiken. Pure noodzaak, zegt Onur Erdem, bestuurder FNV Handel: ‘Veel bedrijven proberen ons namelijk buiten de deur te houden en te voorkomen dat we in contact komen met de mensen.’

FNV zet drones in bij Technische Groothandel

Met drones en speciale software kan de FNV berichten, foto’s en video’s sturen naar mobiele telefoons van medewerkers. FNV experimenteert met AirDrop en Nearby Share waarmee gebruikers van iPhones en Android content delen.

Te gek voor woorden

Erdem: ‘Het is natuurlijk te gek voor woorden dat wij in een democratisch land te maken hebben met dit soort Orwelliaanse fratsen. Werkgevers in de Technische Groothandel willen de FNV niet faciliteren om de mensen op de gangbare manieren te informeren over onze inzet voor hun cao. We mogen wat op het prikbord in de gang hangen, verder niks; geen informatie delen via het intranet van bedrijven bijvoorbeeld. Als we werknemers op de bedrijven willen spreken horen we ‘nee’. Ik noem dat censuur.’

Maandag 7 november overleg

De FNV gaat op maandag 7 november in gesprek met Vereniging Werkgevers Technische Groothandel (WTG) over een nieuwe cao voor de ongeveer 40.000 werknemers. De Unie is de kleinste vakbond in de sector en heeft van de WTG wél vooraf alle medewerking gekregen om in contact te komen met mensen.

Geen gelijk speelveld

Erdem: ‘Er is geen gelijk speelveld. Als je de ene bond faciliteert dan moet je dat bij de ander ook doen. Wij zitten straks óók aan tafel met de werkgevers. Aan de andere kant: we leven gelukkig niet meer in de 19e eeuw. Je kunt als werkgevers wel proberen om informatie weg te houden bij de mensen, maar er is altijd nog zoiets als het internet. Daarmee, en desnoods dus met modernere middelen als drones, kunnen wij hopelijk toch een heleboel mensen bereiken.’

40.000 mensen

In de Technische Groothandel werken zo’n 40.000 mensen in winkels waar ze gereedschap en materialen verkopen voor bouw, metaal, techniek en industrie. Van de 1.800 bedrijven is het Franse Technische Unie de grootste.