FNV dreigt met stakingen bij technische groothandel Santrade

Ultimatum loopt af op donderdagochtend

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 28 februari 2024

Een aanvullende cao voor een jaar, 10% loonsverhoging en automatische prijscompensatie (APC), waarbij de salarissen meestijgen met de prijzen in de winkels en een extra vrije dag op 1 mei, de dag van de arbeid, voor vakbondsleden. Deze eisen heeft de FNV in een ultimatum neergelegd bij technische groothandel Santrade. Als het bedrijf hier niet mee akkoord gaat voor donderdag 29 februari 08.00 uur gaan de werknemers staken.

FNV dreigt met acties bij Santrade

Het bedrijf is onderdeel van de steenrijke Sandvik Group (omzet€ 11,3 miljard in het afgelopen jaar) en weigert met de FNV om tafel te gaan om goede loonafspraken te maken voor de ruim tweehonderd werknemers. In plaats daarvan sluit het zich aan bij de zeer matige cao die Vereniging Werkgevers Technische Groothandel (WTG) wil afsluiten met De Unie, een zogeheten gele vakbond die financieel erg afhankelijk is van de werkgevers.

Grote meerderheid is voor acties

Onur Erdem, bestuurder FNV Handel: ‘Net als werkgeversvereniging WTG wil Santrade niet praten met ons, de grootste onafhankelijke vakbond. Het resultaat: de arbeidsvoorwaarden van de werknemers worden verkocht en afgebroken aan de cao-tafel. Een schandalige situatie en onacceptabel, vinden niet alleen wij maar ook onze leden bij Santrade. Zij hebben dan ook in grote meerderheid besloten het voortouw te nemen en in actie te komen voor een goede cao, waarmee zij waardering krijgen voor hun werk; een cao die hoort bij een goede werkgever.’

Moeite om boodschappen te betalen

Ook de vorige sector-cao voor de technische groothandel is afgesloten zonder de FNV. En dat terwijl maar liefst 90% van alle vakbondsleden in de sector lid is van de FNV. Door de slechte afspraken in die cao en de hoge inflatie hebben veel werknemers moeite om hun boodschappen en rekeningen te betalen. En als het aan de partijen aan de cao-tafel ligt, blíjven zij het in hun portemonnee voelen. Met de nieuwe cao die de werkgevers met De Unie willen afspreken wordt deze inflatieschuld in stand gehouden.

Onzekerheid voor 40.000 werknemers

Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken heeft de WTG zijn eigen eindbod onlangs ingetrokken omdat zijn achterban zich niet kon vinden in de voorstellen. Het was allemaal nog veel te riant. Er werd verwezen naar vage slechte economische omstandigheden en moeilijke tijden. Daardoor is voor 40.000 werknemers onzeker of er voor hen überhaupt wel een cao komt.

Snel een einde maken aan situatie

De FNV vindt dat de werkgevers in de technische groothandels snel een einde moeten maken aan de onzekere situatie voor hun duizenden werknemers. Erdem: ‘Dat kan door goede afspraken over onder andere de lonen te maken met ons. Afspraken waar waardering uit spreekt naar de mensen. Wij hebben geen boodschap aan een cao die alleen maar tot stand kan komen door inmenging van werkgevers bij vakbonden en het ondermijnen van het recht op collectief onderhandelen.'

Mogelijk meer stakingen

Erdem verwacht dat de opstelling van de WTG op korte termijn bij meerdere bedrijven in de technische groothandel, zoals Santrade, tot stakingen zal leiden. 'En nog belangrijker: tot betere loonafspraken, waar waardering en respect uit spreekt', zegt hij.