Stakingen de Bijenkorf breiden zich uit naar Rotterdam

'Overal sluiten nu mensen aan, dat geeft aan hoe hoog het iedereen zit'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 18 oktober 2022

Op steeds meer plekken staken de mensen van de Bijenkorf. Voor het eerst leggen vrijdag ook de winkelmedewerkers in Rotterdam het werk neer. Linda Vermeulen, bestuurder FNV Handel: ‘De medewerkers van de Bijenkorf komen op voor respect en een beter salaris.’

FNV: ook staking bij Bijenkorf Rotterdam

De staking duurt de hele middag. Van 14.00 tot 15.00 uur is er een demonstratie voor de deur op de Coolsingel en daarna gaan de medewerkers in een picket line (mars) door de Rotterdamse binnenstad. Collega's uit Amsterdam en Amstelveen sluiten zich aan bij de actie. In deze plaatsen zijn de afgelopen weken al drie stakingen geweest.

Amper meer dan minimumloon

Vermeulen: ‘Stakingen bij de Bijenkorf zijn zeldzaam. Overal sluiten nu mensen aan, dat geeft wel aan hoe hoog het iedereen zit. Al veel te lang houden de medewerkers het warenhuis draaiende voor veel te weinig geld, hun lonen zijn amper meer dan het minimumloon. Ervaren krachten verlaten de winkel voor ander werk waarvoor ze vaak maar een fractie meer krijgen.’

Met de vuist op tafel slaan

De actieve vakbondsleden bij de Bijenkorf hebben zich verenigd in FNV/BeeUnited. Zij roepen de leiding van het warenhuis op om de zorgen in de winkels serieus te nemen. Ook moet de directie met de vuist op tafel slaan bij de steenrijke aandeelhouders in Oostenrijk en Thailand en eisen dat de druk op de loonkosten stopt, zodat de Bijenkorf zijn mensen fatsoenlijk kan betalen.’

Minimaal €14 per uur

Onderhandelen over een cao lukt niet, want de directie heeft deze zomer de deur dichtgegooid. Terwijl de eisen van de medewerkers helemaal niet raar zijn. Net als de stakers bij de NS en nu in het streekvervoer willen zij dat hun lonen omhooggaan, met minstens 10%. De FNV wil ook afspreken dat de salarissen meestijgen met de inflatie; met een minimum van €14 per uur.

Zo’n 2.400 werknemers

De Bijenkorf heeft zeven winkels in Nederland. Daar werken zo’n 2.400 mensen.

Nederland verdient beter

Vindt de FNV. Daarom gaat de vakbond de strijd aan met de enorme inkomenscrisis waarin ons land verkeert. Er wordt op veel plekken voldoende winst gemaakt en dat geld moet eerlijker verdeeld worden. Lonen moeten meestijgen met de prijzen. Ook moet het minimumloon omhoog naar €14 en moet de energierekening voor mensen weer betaalbaar worden. Dit kan, zeggen wij. Hoe? Door de ongelijkheid te verkleinen. Door een eerlijke bijdrage te vragen van de bedrijven - zoals de Bijenkorf - en mensen met de grootste vermogens. Je leest er hier meer over