Dinsdag in Amsterdam 15e stakingsdag Bijenkorf

'Wij blijven de winkelstraat bestormen'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 20 februari 2023

De mensen van het chique warenhuis de Bijenkorf staken dinsdag voor de vijftiende keer. Zij demonstreren vanaf 14.00 uur op de Dam in Amsterdam. Verder gaan ze winkels in de stad langs om handtekeningen op te halen voor een petitie waarin zij leefbare lonen eisen voor de hele winkelstraat.

FNV: 15e staking bij de Bijenkorf

Linda Vermeulen, bestuurder FNV Winkelstraat: ‘Wij nemen onze verantwoordelijkheid, we blijven de winkelstraat bestormen tot de mensen bij de Bijenkorf krijgen wat ze verdienen: een leefbaar loon, waardering en rechtvaardigheid.'

Strijd duurt al maanden

De strijd van de Bijenkorfmedewerkers - verenigd in BeeUnited/FNV – duurt al maanden. Sinds september vorig jaar is op veertien dagen gestaakt. De mensen in de winkels eisen er minstens 10% bij, zodat zij in ieder geval hun boodschappen kunnen blijven betalen. De salarissen moeten blijven meestijgen met de inflatie en het beginloon moet naar €14.

De medewerkers verdienen beter

Vermeulen: ‘Het is ontzettend krom: de medewerkers moeten wekelijks, soms zelfs dagelijks de prijzen van spullen in hun winkels verhogen, maar zelf worden ze er niks beter van. Mensen die al jaren bij de Bijenkorf werken, krijgen niet meer dan €13 à €14 bruto per uur, terwijl de aandeelhouders slapend rijk worden. Deze scheve verhoudingen moeten verdwijnen, de mensen hier verdienen beter.’

Acties slaan over op meer sectoren

Hoewel het nog altijd het oorverdovend stil is vanuit de directiekamer van de Bijenkorf, slaan de acties over op andere werknemers in de winkelstraat. Zo is het al tijden onrustig bij Etos. In meer sectoren zijn mensen hun lage lonen en de hoge werkdruk zat. Er lopen en dreigen acties bij gemeentes, het streekvervoer en meerdere bedrijven.