De Bijenkorf maakt belangrijke stap in normalisering winkeltijden

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 27 juli 2022

De Bijenkorf in Amsterdam schrapt in augustus wekelijks 3 koopavonden. Het warenhuis op de Dam is maandag t/m woensdag open tot 19:00 uur in plaats van 21:00 uur. De FNV dringt al langer aan op normale winkeltijden, zodat medewerkers meer grip krijgen op hun vrije tijd en ook eens een avondje kunnen doorbrengen met hun gezin.

Oplossing voor roosterprobleem

‘Veel winkels hebben moeite om de roosters rond te krijgen. De meest gehoorde oplossingen die winkelmedewerkers aangeven zijn: de winkeltijden normaliseren en daarnaast: de lonen verhogen’, zegt Linda Vermeulen, vakbondsbestuurder bij FNV Winkelstraat.

Landelijke discussie over winkeltijden

De Bijenkorf is als vlaggenschip van de Nederlandse winkelstraat altijd een van de koplopers geweest in het langer openstellen van de winkels. Wat de FNV betreft is deze afbouw van de koopavonden in Amsterdam een keerpunt én het startpunt van een landelijke discussie over de winkeltijden.

Tijd dat we weer normaal doen

‘Grote winkelketens zijn in Nederland volledig doorgeschoten in het voortdurend open willen zijn. Steeds meer mensen zien in dat de kwaliteit van werk, en daardoor ook de kwaliteit van leven hieronder te lijden heeft. Het is tijd dat we weer normaal gaan doen’, aldus Vermeulen.