Een nieuwe cao voor de Bijenkorf

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 27 januari 2022

Leden van de vakbonden hebben de afgelopen dagen ingestemd met een nieuwe cao voor de Bijenkorf. Dat betekent 2% meer loon voor alle winkelmedewerkers en een betere reiskostenregeling.

Actieve leden van BeeUnited/FNV hebben de afgelopen maanden enorm hun best gedaan om verbeteringen af te spreken in de cao van de Bijenkorf. Zeker door de hoge inflatie, de hogere energierekening en alle extra inspanningen van medewerkers tijdens de corona-periode hebben we aangedrongen op een loonsverhoging en betere afspraken over roosters.

Afspraak over lonen: 2% erbij

De Bijenkorf wilde aanvankelijk de lonen helemaal niet aanpassen. Door druk van onze vakbond is er toch 2% bijgekomen - we hebben ons best gedaan om te zorgen dat deze verhoging voor zoveel mogelijk medewerkers van toepassing is, dus ook voor de mensen van wie de lonen bevroren zijn. Vanuit de vakbond vinden we het belangrijk dat de koopkracht van mensen op peil blijft. Als je bedenkt dat de inflatie momenteel hoger dan het loonbod is, dan gaat jouw koopkracht er op achteruit. Jouw loon wordt dus minder waard. Het gehele resultaat lees je via deze link.

Afspraak over reiskostenregeling

Afgesproken is een verbetering van de reiskostenregeling. De reiskosten worden vooralsnog vergoed vanaf 6 kilometer tot maximaal 21 kilometer per enkele reis. Dit maximum wordt geschrapt en daarnaast wordt er al een vergoeding toegekend vanaf 2 kilometer. Stel dat je 30 kilometer van de winkel of de bakkerij woont, dan wordt in de toekomst de hele reis vergoed (mits je met het openbaar vervoer reist). Voor bijvoorbeeld de mensen die in Lelystad wonen en in Amsterdam of Amstelveen werken, en voor de mensen die rond Den Bosch wonen en in Eindhoven werken, kan dit zomaar tientjes per maand, of zelfs meer dan € 100,- per maand vergoeding opleveren.

Waarderingssysteem

In de bijlage lees je dat de Bijenkorf een knip maakt tussen de mensen die in schaal 1 t/m 5 zitten en hoger. Vanaf schaal 6 worden mensen beloond volgens een waarderingssysteem – met loonsverhogingen oplopend van 0,5 % tot 2,5 %. Aanvankelijk was dit systeem ook van toepassing op de lagere schalen, maar dat hebben we in de vorige cao gewijzigd.

Wat kunnen we samen doen?

We zijn er trots op dat de cao van onze winkel beter is dan die van andere winkels om ons heen – al valt er absoluut meer te doen! We hebben het er graag over wat we samen kunnen doen om de lonen, roosters en kwaliteit te verbeteren van iedereen die bij de Bijenkorf werkt.