Leer van fouten en skip Black Friday

FNV doet dringende oproep aan winkelketens en politiek

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 2 november 2021

De FNV roept politiek en werkgevers op om Black Friday dit jaar over te slaan. Linda Vermeulen, bestuurder FNV Winkelstraat: ‘Vorig jaar bleek het een kardinale fout dat dit krankzinnig drukke uitverkoopfestijn doorging; de besmettingscijfers liepen daarna enorm op.'

FNV: sla Black Friday over!

De vakbond stuurt deze week een brief naar onder andere Intretail, brancheorganisatie van grote winkelketens, en Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad en burgemeester van Nijmegen. Onder de naam Black Friday houden winkelketens eind november één of meerdere dagen grote uitverkoop.

Stel mensen niet bloot aan deze drukte

Vermeulen: 'Nu de politiek weer maatregelen neemt tegen de verspreiding van corona moeten we ook de keuze maken om medewerkers van winkels en distributiecentra én de klanten niet bloot te stellen aan deze gigantische drukte. Grote winkelketens verscholen zich vorig jaar achter de kreet dat zij de 'drukte zouden spreiden', maar in de praktijk bleek dat uit te pakken in een wekenlange drukte in winkels en distributiecentra.'

Winkels moeten verantwoordelijkheid nemen

De FNV vindt dat in eerste instantie de grote winkelketens in de winkelstraten en online hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Vermeulen: ‘Maar omdat zij zich vooral laten leiden door hoge winsten en daarbij de menselijke maat totaal uit het oog verliezen, is het belangrijk dat de politiek ingrijpt en de gezondheid van de medewerkers en de klanten beschermt.’