FNV waarschuwt supermarktbazen: 'We'll be back!'

Dinsdag 6 juli nog één actie bij, maar na de zomer zijn we terug

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 3 juli 2021

Werknemers van supermarkten en distributiecentra voeren dinsdag 6 juli nog één keer actie en houden dan een zomerstop. Bij het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam bieden zij de directie van de marktleider hun eigen cao aan voor 2020-2022, met goede afspraken over meer loon en de zondagstoeslag.

FNV en supermarktmedewerkers strijden door

‘Nu moeten die supermarktbazen niet denken dat ze van ons af zijn', zegt Michiel Al, bestuurder van FNV Handel. 'Een beetje zoals Arnold Schwarzenegger het zei: We’ll be back! Dit is alleen een korte zomerpauze.'

Tijd om tot inkeer te komen

'We geven de werkgevers eventjes wat tijd om tot inkeer te komen over hun belabberde eindbod voor de cao. Tijdens hun ongetwijfeld zeer luxe vakanties in de zon mogen ze nadenken hoe ze straks eindelijk met iets kunnen komen dat wél recht doet aan al het harde werk van de mensen in de supermarkten en distributiecentra.’

Al een halfjaar acties

De FNV en de supermarktmedewerkers voeren al een halfjaar actie, na het mislukken van het cao-overleg eind vorig jaar. Zij willen 5% loon erbij, maar de supermarkten gaan niet verder dan 2,25% per 1 februari 2021. Verder moet onder andere de toeslag voor het werken op zondag blijven bestaan.

De winkels in

Honderden werknemers hebben inmiddels meegedaan met de acties. Zij deden dat eerst vooral vanuit hun auto’s, in staakstraten en optochten. De laatste weken gingen zij de winkels in om te praten met klanten en medewerkers. Al: ‘En wij gaan door met onze strijd. We willen dat zoveel mogelijk mensen zich aansluiten. Een goede cao is in het belang van iedereen in de sector.’

300.000 werknemers

Voor de supermarktsector werken zo’n 300.000 mensen in supermarkten en distributiecentra.