Eindbod cao Supermarkten geaccepteerd

Na anderhalf jaar zonder cao, vijf onderhandelingsrondes en een actietraject van ruim een half jaar hebben de werkgevers eind oktober een eindbod op tafel gelegd. Wij hebben dit eindbod aan jou en al onze leden, die onder de cao Supermarkten vallen, voorgelegd. Je kon tot 11 november je stem uitbrengen.

Uitslag

Dit is de uitslag: 55% van de FNV-leden die hun stem heeft uitgebracht, is akkoord met het eindvoorstel van werkgevers;

Aangezien meer dan 50% van de leden heeft ingestemd met het eindbod, zetten wij binnenkort onze handtekening onder de cao.

Hoe ziet het eindbod eruit?

• Een looptijd van 1 juli 2020 t/m 1 juli 2023.
  • Een totale loonsverhoging van 9%.
  • De invoering van een nieuw loongebouw per 1 januari 2022. In dat nieuwe loongebouw worden onder andere de lonen voor 20- en 21-jarigen zonder ervaringsjaren verhoogd.
  • De toeslag voor werk op zondag wordt per 1 januari 100 naar 50%, voor alle medewerkers in de sector. Uitzondering daarop is dat medewerkers die nu op zondag werken (en dit ook blijven doen), hun toeslag behouden gedurende 3 jaar. Per 1 januari 2025 geldt voor iedereen hetzelfde: de toeslag op zondag is dan 50%.
  • Medewerkers die 40 jaar in dienst zijn, kunnen 1 jaar voor de AOW-datum stoppen met werken en gebruikmaken van de regeling vervroegd uitreden (RVU). De werkgevers willen dat echter alleen mogelijk maken als een medewerker die 40 jaar bij één werkgever heeft gewerkt.

Wat vindt de FNV van dit eindbod?

De loonsverhoging van 9% zien wij als pluspunt. Die stijging getuigt van enige waardering voor jouw werk. Dat geldt ook voor de mogelijkheid (iets) eerder te kunnen stoppen met werken.

Als minpunt zien wij echter het halveren van de zondagstoeslag voor alle medewerkers. Die teruggang in loon wordt in onze ogen onvoldoende goedgemaakt door de aanpassing in het loongebouw of de compensatie van 3 jaar voor het werk op de zondag.

Lees het volledige eindbod

Op weg naar een nieuwe cao

Word lid en sta sterk samen met je collega's

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden