Wil je de rechtszaak rond de minuren bij Wibra bijwonen?

Meld je bij ons!

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 8 juni 2021

FNV Winkelstraat stapt naar de rechter om goede afspraken af te dwingen voor de medewerkers van Wibra. De discounter heeft tijdens de lockdown miljoenen overheidssubsidie gekregen om de lonen door te betalen. Toch wil Wibra nu dat medewerkers deze gesubsidieerde uren in de zomer onbetaald komen inhalen. De FNV eist dat de uren die al via de NOW-regeling gecompenseerd zijn, worden kwijtgescholden. De rechtszaak dient op 21 juni in Zutphen.

Wil je de zitting bijwonen?

Werk je in een winkel en wil je de zitting bijwonen, meld je dan bij ons voor meer informatie. In de zaal is beperkt plaats – maar als zich veel winkelmedewerkers melden, dan zoeken we samen een oplossing.

Wibra-medewerkers maken wat los!

De afgelopen tijd is de oproep van Wibra-winkelmedewerkers veel in de media geweest. Sindsdien krijgt FNV Winkelstraat nog meer meldingen uit andere winkels. Directies kijken bij elkaar af hoe je de rekening van de lockdown op de werknemers kunt verhalen – dit speelt onder meer bij Douglas, Lucardi, Vanilia, Blokker en Hema (franchise). We merken dat het min-uren misbruik in allerlei varianten voorkomt bij verschillende winkelketens én ook buiten de winkelstraat, zoals in de metaal en in de zwembaden.

Wat is er precies aan de hand?

Winkels zoeken de randen van de wet op, de randen van de regelingen. Zo heeft Wibra meer dan 7,5 miljoen NOW-loonsubsidie gekregen, en legt het bedrijf de rekening van de lockdown ook nog eens bij werknemers neer. Medewerkers van Wibra, maar ook van Vanilia en Douglas en andere winkels ervaren dit als een enorme aanslag op hun vrije tijd én hun portemonnee. Zeker omdat zij de hele crisis al veel extra werk doen, in onzekere tijden met meer kans op besmetting (denk aan extra werk: de veiligheid bewaken, koerierswerk, aangepast werk bij click and collect, inspringen in het distributiecentrum of call center)

Wibra eet van twee walletjes

‘Het is ongehoord dat Wibra deze lockdown-rekening die al door de belastingbetaler is betaald, ook nog eens bij de werknemers neerlegt. Wibra eet van twee walletjes’, zegt Linda Vermeulen, FNV-vakbondsbestuurder. In de Tweede Kamer hebben politici van PvdA, SP en D66 de minister opgeroepen om de werkgever aan te spreken op deze gang van zaken. Minister Koolmees noemt de kwestie ‘onwenselijk’, maar kijkt vervolgens weg. FNV Winkelstraat vindt dat aan de NOW veel meer voorwaarden moeten worden gesteld. ‘Wij betalen als samenleving miljarden euro’s. Kapitaal-gestuurde bedrijven hebben te veel ruimte om de NOW puur voor eigen gewin in te zetten’, zegt Linda Vermeulen.

Kwijtschelden min-uren

Via de NOW-regeling kunnen 80% van de loonkosten door de overheid worden gecompenseerd. De FNV eist bij de rechter dat de opgebouwde ‘min-uren’ die ook al gesubsidieerd zijn via de NOW-regeling, worden kwijtgescholden. De vakbond wil daarnaast met de Wibra-directie in gesprek om oplossingen te vinden voor de resterende min-uren en voor andere problemen die momenteel in de winkels spelen, zoals een te lage personeelsbezetting.

Winkels willen geen zeggenschap van de werknemers

Het valt op dat in de winkels waar het min-uren-probleem speelt, medewerkers weinig zeggenschap hebben. Directies staan niet open voor een gesprek met de vakbond, en vaak is er in het bedrijf (met uitzondering van Wibra) geen ondernemingsraad. Onlangs heeft de FNV hierover de directie van Vanilia aangesproken, maar die zwijgt in alle talen.