Supermarktacties donderdag 24 juni in Den Haag

'Wij willen dat collega-vakkenvullers en -kassamedewerkers zich aansluiten'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 23 juni 2021

Den Haag is donderdag de volgende stop van actievoerende supermarktmedewerkers. Zo’n dertig stakende werknemers uit winkels en distributiecentra bezoeken supermarkten in de stad. Daar informeren ze hun Haagse collega-vakkenvullers en –kassamedewerkers over het mislukte cao-overleg met de supermarktbazen.

Supermarktmedewerkers en FNV in actie

Fatma Bugdayci, bestuurder FNV Handel: ‘Wij willen dat al deze mensen zich aansluiten bij onze strijd voor een goede cao. Dat is namelijk ook in hun belang.’

Nu ook de winkels in

De FNV en de mensen uit de supermarkten voeren al een halfjaar actie, sinds eind vorig jaar het overleg voor een nieuwe cao is vastgelopen. Honderden werknemers hebben inmiddels meegedaan. Zij deden dat eerst vooral vanuit hun auto’s, in staakstraten en optochten. De laatste weken gaan ze naar de winkels om te praten met klanten en medewerkers.

We krijgen steeds meer steun

Bugdayci: ‘En we merken dat onze acties effect hebben. We krijgen steeds meer steun, ook vanuit de politiek. Vorige week hielp SP-Kamerlid Bart van Kent ons al in Eindhoven, morgen gaat Gijs van Dijk van de PvdA met ons mee de winkels in.'

Onmisbare werknemers verdienen meer

'Zij vinden het ook belachelijk dat de supermarkten hun mensen zo laten zitten, door geen eerlijke cao met ons af te willen spreken. Terwijl de mensen in de supermarkten en distributiecentra het afgelopen coronajaar zo ontzettend hard hebben doorgewerkt. Deze onmisbare werknemers verdienen echt meer dan ze nu krijgen.’

Een cao voor 300.000 mensen

De 300.000 medewerkers in supermarkten en distributiecentra wachten al sinds 1 april 2020 op een nieuwe cao. De FNV eist voor hen 5% meer loon, terwijl de werkgevers niet verder willen gaan dan 2,5% per 1 februari 2021. Ook wil de vakbond dat de zondagstoeslag blijft en dat werknemers die tegen hun pensioen aan zitten eerder kunnen stoppen met werken.

In kleine groepjes naar winkels

Alle acties zijn coronaproof. De stakers gaan in kleine groepjes naar de winkels, houden afstand en dragen mondkapjes.