Medewerkers online supermarkten vallen ook onder supermarkt-cao

Reactie FNV op algemeen verbindend verklaren cao voor supermarkten

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 14 september 2022

Ook mensen die werken voor online supermarkten vallen onder de supermarkt-cao. Dat heeft het ministerie van Sociale Zaken & Werkgelegenheid dinsdag laten weten.

FNV boekt succes tegen websupers

Met het algemeen verbindend verklaren van de cao hebben medewerkers van bijvoorbeeld Picnic of flitsbezorgers bij bedrijven als Gorilla’s en Flink recht op het loon en de toeslagen die gelden voor werknemers in de gewone supermarkten.

Stenen supermarkten

Michiel Al, bestuurder FNV Handel: ‘Wij zijn blij dat het ministerie van SZW onze aanvraag om de cao algemeen verbindend te verklaren heeft erkend. Dit is heel goed, want het werk van de mensen bij de online supermarkten is vergelijkbaar met dat in de stenen supermarkten.'

Nu wel bevestigd

'Wij vonden altijd al dat online supermarkten ook de cao moeten toepassen. Dat is nu wel bevestigd door het afwijzen van de bedenkingen vanuit de vereniging E-Commerce Nederland en het verlenen van de AVV.’

Proces van acht maanden

Volgens Al was het een proces van acht maanden, waarin de FNV samen optrok met de werkgevers en het CNV.

Eindelijk van de baan

Zakaria Boufangacha, vicevoorzitter FNV: ‘De AVV is hét instrument om concurrentie op arbeidsvoorwaarden te voorkomen. Juist daarom is deze beslissing van het ministerie zo belangrijk. Het gaat om een heel grote sector die volop in ontwikkeling is. Pogingen van online supermarkten om de supermarkt-cao niet te hoeven toepassen om zo nog goedkoper uit te zijn, zijn daarmee eindelijk van de baan.'

Een duidelijk signaal

'Het algemeen verbindend verklaren van deze cao is een duidelijk signaal richting bedrijven én vakbonden die er alles aan doen om de geldende cao te ondermijnen. Wij gaan natuurlijk scherp in de gaten houden of de online supermarkten de cao ook werkelijk gaan toepassen.’