Schipholbaas moet winkeleigenaren See Buy Fly terugfluiten

'Zij willen inspraak medewerkers op lonen en werktijden afschaffen'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 27 mei 2021

De FNV wil dat Schipholbaas Dick Benschop de directie van de See Buy Fly-winkels terugfluit. Dat zegt de vakbond in een open brief aan de CEO. De winkeleigenaren (Schiphol Airport Retail) willen de inspraak afschaffen die medewerkers hebben op hun loon en werktijden door niet langer een cao voor hen af te spreken, maar door hen te laten vallen onder een arbeidsvoorwaardenregeling (avr).

FNV wil dat Schipholbaas winkeleigenaren terugfluit

Linda Vermeulen, bestuurder FNV Handel: ‘De directie van de See Buy Fly-winkels houdt zich niet aan de mores die gelden op de luchthaven en dat is een heel slechte zaak. We moeten toch niet willen dat de winkelmedewerkers op Schiphol niet meer volwaardig meepraten over hun arbeidsvoorwaarden, zoals lonen en werktijden?’

Werknemers onder een avr

Winkelmedewerkers op Schiphol voeren actie, omdat zij hun inspraak willen houden. De directie dreigt nu om werknemers onder een avr te laten vallen, die slechter is dan de cao. Vermeulen: ‘Zo’n regeling wordt eenzijdig opgelegd door de werkgever en beperkt de werknemers enorm om samen met de vakbond op te komen voor hun rechten.’