Ook eerder stoppen met werken in nieuwe cao Etos distributiewerkers

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 05 mei 2021

De FNV-leden bij Etos hebben tot en met maandag 10 mei de tijd om hun stem uit te brengen over het onderhandelingsresultaat voor hun nieuwe cao. Ali Aklalouch, bestuurder FNV Handel: ‘Medewerkers ontvangen onder meer in januari 2022 een loonsverhoging van 2,5% plus nog eens 2,75% in januari 2023.’

De nieuwe cao loopt van april 2021 tot april 2023. Onderdeel in het nieuwe akkoord is ook de zwaar werkregeling. Aklalouch: ‘Het is voor het eerst in deze sector dat medewerkers nu ook 3 jaar voorafgaand aan hun pensioen de mogelijkheid krijgen om te kunnen stoppen met werken. De werkgever keert in dat geval een bedrag uit van € 22.164,- per eerder gestopt jaar.’ FNV vindt het belangrijk dat mensen die zwaar werk doen gezond hun pensioen kunnen halen.

Vast contract is leven kunnen opbouwen

Ook moet een vast contract weer de norm worden. Aklalouch: ‘We hebben dus ook afgesproken dat de twee medewerkers die op 1 april 2021 gedetacheerd waren via een uitzendbureau, een vaste aanstelling krijgen. Deze medewerkers krijgen nu de mogelijkheid om plannen te maken, zodat ze naast hun werk ook een leven kunnen opbouwen. Om deze trendbreuk voort te zetten, is daarom afgesproken dat er gedurende de looptijd van de cao gezamenlijk verder studie wordt gedaan naar het thema vaste banen.’

Staken loont

In januari van dit jaar ontvingen medewerkers nog de laatste loonsverhoging van 2,75 procent uit de vorige cao. Dat stakingsresultaat is na 9 dagen onafgebroken staken bij het distributiecentrum in Beverwijk behaald. Aklalouch: ‘Dat was de eerste staking in de geschiedenis van Etos. Ondanks de inzet van stakingsbrekers door moederbedrijf Ahold-Delhaize was de staking dus succesvol. Het verzet van de medewerkers leidde toen tot een cao met een loonsverhoging van in totaal 6,75 procent over een looptijd van 22 maanden.