Oproep FNV Handel aan veiligheidsberaad: Winkels dicht met de kerst

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 07 december 2020

FNV Handel heeft de burgemeesters van het Veiligheidsberaad een brief gestuurd met aanbevelingen om de openingstijden tijdens de feestdagen te normaliseren - om zo het werken in de winkels veilig te houden. Op die manier krijgen we het virus sneller achter ons. Een van de maatregelen is om de winkels met kerst gewoon dicht te houden. Natuurlijk pleiten we ook voor goede afspraken over inkomensgarantie.

Maatregelen

Bij de FNV komen veel meldingen binnen over drukte in winkels, supermarkten en de winkelstraat. FNV Handel deed al eerder een oproep voor meer maatregelen om drukte te voorkomen. We zien dat daar gehoor aan wordt gegeven. Zo gingen de winkels in Rotterdam op de avond voor Sinterklaas iets eerder dicht. Ook is het goed dat burgemeesters klanten oproepen om door de weeks te winkelen, in plaats van massaal in het weekend.

Black Friday - Cyber Monday - Boxing Day

Winkelmedewerkers zien met name op tegen de verwachte drukte op Tweede Kerstdag. Door grote winkelketens wordt deze dag steeds meer aangegrepen om ‘Boxing Day’ te vieren. Dat is net als Black Friday en Cyber Monday een uitverkoopfestijn. Doordat er dit jaar weinig anders te doen is, verwachten winkelmedewerkers veel dagjesmensen, als ook bezoekers uit buurlanden, waar winkels in tegenstelling tot Nederland normale openingstijden hanteren met de kerst.

Blijk van waardering voor winkelmedewerkers

Winkelmedewerkers zijn de hele crisis in touw om de economie draaiend te houden. Een bijkomstig argument om de winkels gewoon dicht te houden met kerst, is dat veel grote winkelketens en supermarkten de inzet van de medewerkers amper waarderen. Supermarktbazen dreigen de toeslagen af te schaffen. En in veel kleding en meubelwinkels vallen de lonen ondanks de hoge omzetten van veel winkels volgend jaar zelfs lager uit. Het is óók een blijk van waardering voor winkelmedewerkers als zij kerst dit zware jaar gewoon een keer thuis kunnen vieren en niet in de winkelstraat.