Kabinet bescherm supermarktmedewerkers, sluit supers met Kerst

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 18 december 2020

FNV Handel roept het kabinet op om supermarktmedewerkers een veilige kerst te gunnen en de winkels te sluiten. Mari Martens, sectorhoofd FNV Handel: ‘Dat is nodig om verspreiding van het virus tegen te gaan. En supermarktmedewerkers willen na dit zware jaar Kerst met hun dierbaren doorbrengen en niet in overvolle supermarkt.’

De afgelopen weken was het ontzettend druk in alle winkelstraten in ons land. Grote winkelketens hebben ervoor gekozen om Black Friday en de koopzondagen te laten doorgaan. Door deze beslissingen zijn winkelketens medeverantwoordelijk voor deze tweede lockdown. Nu zijn de supermarkten nog een van de weinige plekken waar mensen naartoe kunnen gaan. Martens: ‘De supermarkt mag niet het uitje worden van deze Kerst.’

Geen beveiliging

Martens: ‘Het risico dat het in de supermarkten veel en veel te druk wordt, is zeer groot. Het is nu al razend druk. In de supermarkten werken bovendien heel veel jonge mensen. Het is onverantwoordelijk om hen met deze toeloop van mensen op te zadelen. Bij het merendeel van de supermarkten is geen beveiliging, de coronamaatregelen worden absoluut niet overal nageleefd noch gehandhaafd.’

Inkomensgarantie

De FNV pleit daarbij voor een inkomensgarantie voor de supermarktmedewerkers. Mensen die met de Kerst zouden werken, moeten gewoon betaald krijgen, inclusief de toeslagen. Martens: ‘Supermarkten hebben het afgelopen half jaar gemiddeld een omzetstijging gerealiseerd van 16 procent en daardoor veel winst gemaakt. Het gaat de supermarktbazen alleen om die omzetgroei. De gezondheid van hun medewerkers of de verspreiding van het virus, lijkt hen beduidend minder te kunnen schelen. Het is daarom belangrijk dat het kabinet ingrijpt.’