Personeelsleden AH boos op directie AH over winstuitkering aan aandeelhouders

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 11 augustus 2020

FNV heeft boze signalen gekregen van personeelsleden van Albert Heijn/Delhaize. De reacties komen uit alle geledingen van het concern naar aanleiding van de verhoging van de dividenduitkering aan aandeelhouders. Personeelsleden zijn boos dat zij worden afgescheept met een kleine tegoedbon te gebruiken bij Bol.com; eigendom van AH.

Michiel Al: ‘Het personeel maakt die winst mogelijk, ze lopen flinke gezondheidsrisico’s in deze corona-crisis, maar het is de aandeelhouder die profiteert. Het personeel werkt al maanden in de frontlinie. Het is onbegrijpelijk dat AH zo met haar eigen personeel omspringt.’ Op het intranet van AH is zelfs een brandmail gepubliceerd aan de directie van AH in Nederland. Daarin uit de OR van het levensmiddelenconcern zijn zorgen vanwege alle klachten die zij van collega’s hebben gekregen.

Brandbrief

Zo valt onder meer te lezen in de brief “…Deze medewerkers verdienen het om beloond te worden voor hun inzet. De collega’s zien nu dat er winst van wat onder andere zij gepresteerd hebben en waar ze zichzelf ook voor weg gecijferd hebben nu extra uitgekeerd wordt naar de aandeelhouders. Dit is ook zoals zij het ervaren. Wij kunnen het niet uitleggen aan onze collega’s en wij maken ons zorgen om het beeld wat nu -in onze ogen- weggezet wordt; de medewerker word bedankt en de aandeelhouder profiteert optimaal van deze crisis. Een crisis die nog niet voorbij is….”

Supermarkten overleggen bonus personeel

In een reactie op de brandbrief schrijft de CEO Marit van Egmond aan het personeel dat ze met de andere supermarktketens in gesprek zijn over een bonus aan het personeel. Verder geeft ze aan dat het personeel goed moet begrijpen dat Ahold/Delhaize in veel landen actief is en de winst vooral in Amerika is gemaakt. En dat vorig jaar de interim dividenduitkeringsregeling is afgesproken en dat het concern vele verplichtingen heeft. Al: ‘Maar klaarblijkelijk niet richting hun eigen mensen. Ik vind het een lauwe reactie.’

Structureel geld erbij

FNV vindt dat de medewerkers een heel terecht punt maken. Al: ‘Deze mannen en vrouwen werken en werkten keihard door tijdens de pandemie. Ze verdienen het inderdaad om daarvoor beloond te worden. Om dan de gemaakte winst te doneren aan de aandeelhouders in een tijd als deze is onbegrijpelijk. Bovendien is de huidige cao, het loon en de arbeidsvoorwaarden echt niet om trots op te zijn. Veel werknemers hebben een karig loon, een klein contract. Zij horen er naast de coronabonus ook structureel geld bij te krijgen.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.