Medewerkers Wehkamp gaan door met staken

'Tot bedrijf met beter sociaal plan komt'

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 21 juli 2020

De medewerkers van het distributiecentrum van Wehkamp in Maurik staken ook morgen. Zij voeren dan voor de derde dag op rij actie, voor een beter sociaal plan voor de mensen die hun baan verliezen bij de reorganisaties.

De medewerkers van Wehkamp staken door

Gesprek levert niets op

Een informeel gesprek tussen de FNV en de online winkel heeft dinsdag niets opgeleverd. Het ultimatum dat de vakbond afgelopen week heeft opgelegd, blijft dus van kracht.

We geven niet op

‘Ik vind dit zo pijnlijk', zegt Ali Aklalouch, bestuurder van FNV Handel. 'De mensen die werken bij Wehkamp zijn ontzettend loyaal, zij hebben dit bedrijf opgebouwd. Daarom verdienen ze meer dan hun werkgever hen biedt. Niemand staakt voor zijn lol, maar we geven niet op. We gaan door met onze acties tot Wehkamp met iets beters komt.’

264 handtekeningen onder petitie

Zeker 75 medewerkers van Wehkamp hebben dinsdag actie gevoerd bij het hoofdkantoor in Zwolle. Zij hebben de directie een petitie overhandigd met handtekeningen van 264 werknemers, een derde van het personeel. Zo’n veertig medewerkers waren met bussen uit Maurik gekomen, waar maandag al werd gestaakt bij het distributiecentrum; de eerste staking ooit bij Wehkamp.

Het zit Perry allemaal heel hoog

Perry Rikken (52) was één van hen: ‘Ik vind het logisch dat wij hier met z’n allen heen zijn gekomen. Dit doe je voor elkaar, mét elkaar. Het zit mij emotioneel heel hoog. Het is al erg genoeg dat we straks niet meer bij Wehkamp mogen werken. Maar dat we dan ook nog moet vechten om te regelen dat Wehkamp iets beter voor ons zorgt als we onze banen kwijt zijn… Hoe kun je je mensen nog meer kwetsen?’

Goede ontslagvergoeding voor iedereen

De FNV wil een goed sociaal plan voor de 82 mensen die hun baan verliezen bij de reorganisaties. De Britse eigenaar van Wehkamp, private equite-groep Apax Partners, gaat onder andere ‘Maurik’ sluiten en verkopen. Verder wordt de fotostudio in Zwolle verplaatst. De vakbond eist onder andere een goede ontslagvergoeding voor iedereen.

Ze willen gewoon winst maken

Volgens Aklalouch is er geen financiële noodzaak voor de reorganisaties. ‘Apax wil gewoon meer winst maken. Dan mag daar ook iets fatsoenlijks tegenover staan voor de mensen die zich jarenlang keihard hebben ingezet. Dat mag Wehkamp zich echt aantrekken. Dit eindbod doet daar absoluut geen recht aan.’